23948sdkhjf

Nej til øget cabotage-kørsel

Danske vognmænd skal ikke gøre sig store forhåbninger om cabotage-stop, men står det til danske politikere, som DTL-Magasinet har spurgt, så skal der ikke være en øget liberalisering.

Danske vognmænd skal ikke gøre sig store forhåbninger om cabotage-stop, men står det til danske politikere, som DTL-Magasinet har spurgt, så skal der ikke være en øget liberalisering.



EU’s transportkommissær Siim Kallas har advaret Danmark mod at begrænse adgangen for cabotage, for det ville udløse ”gengældelse med forfærdende konsekvenser”. Tværtimod er Siim Kallas fortaler for en yderligere liberalisering, idet han mener, at problemet med lønforskelle og omfanget er nemlig overdrevet.

I slutningen af 2013 afleverer EU-Kommissionen en rapport om cabotage, som kunne lægge op til yderligere liberalisering i 2014. Men ifølge danske politikere, som DTL-Magasinet har spurgt, er der ikke behov for, at cabotagen gives yderligere fri.

Socialdemokraten Rasmus Prehn konstaterer, at Danmark ikke er det eneste land med problemer, og selv polske vognmænd og chauffører er ramt af cabotage. Anne Baastrup, SF, anser ikke et halvt års nødstop for realistisk. Venstres Kristian Pihl Lorentzen udskyder liberaliseringen til næste årti, når arbejdsmarkedet i EU er i bedre balance. Den radikale Rasmus Helveg Petersen efterlyser en holdbar begrundelse for et midlertidigt cabotagestop, mens Henning Hyllested fra Enhedslisten synes, at den aktuelle situation tilsiger et hurtigt træk i nødbremsen. Kim G. Christiansen fra Dansk Folkeparti vil stramme, så man ikke kan udnytte en ny omgang med tre cabotageture efter en smuttur over grænsen.

Leif Mikkelsen, Liberal Alliance, tøjler sit instinkt for liberalisering, for betingelserne – lavere omkostninger – for den fri cabotage er ikke til stede, mens Lars Barfoed er den eneste, som holder døren på klem for lempelser i 2014.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063