Svensk politi fastholder 40 tons totalvægt
DTL råder medlemmer til at overholde 40-tons grænse ved kørsel til og fra Sverige efter brev fra svensk politi fastholder EU-regler for lastvognstog i international trafik.
Svensk politi vil ikke opgive ny praksis, hvor man med en dom fra Tingsretten i hånden, deler bøder ud for overlæs til alle vogntog i international trafik. Det sker selv om den omstridte praksis er blevet udsat fra skarpe protester fra den nordiske transportbranche. Selv ikke udmeldinger fra flere nordiske fagministre, herunder svenske, om at den nye 40-tons grænse er uhensigtsmæssig får ikke ’polisen’ til at stikke bødeblokken i baglommen.
Det står ifølge Dansk Transport & Logistik klart på basis af en rundskrivelse alle svenske politimyndigheder af 6. august, hvor Rikspolitistyrelsen fastslår vogntog over 40 tons totalvægt (44 tons for containertransporter) er forbudt i international transport.
Dommen fra Tingsretten (der svarer til landsretten i Danmark), stadfæster en bøde for overlæs til en svensk lastvognschauffør, med henvisning den svenske trafikforordnings paragraf om vogntogsvægte – der afspejler EU’s direktiv for vogntogsvægte.
Det fremgår af en rundskrivelse fra den centrale svenske Rikspolisstyrelsen udsendt den 6. august til samtlige politimyndigheder i Sverige.
Kør kun med 40 tons uanset akselantal- Med dette brev fra det svenske politi, ser DTL ikke anden mulighed end at fastholde anbefalingen til vore medlemmer om ikke at overskride de 40 ton totalvægt, da man ellers udsætter sig for høje bøder og eventuelt afvisning af vogntoget ved grænsen eller krav om omlæsning, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm.
I brevet fra politimyndigheden nævnes det, at dommen specifikt omhandler 5- og 6-akslede vogntog, men Ove Holm er ikke i tvivl om, at håndhævelsen også vil angå 7- og 8- akslede køretøjer, så længe totalvægten overstiger 40 tons:
- Det er vægtgrænsen og ikke akseltryksantallet, man bør tage højde for.
Unødigt bureaukratiOve Holm undrer sig over den meget strikse linje, der lægges i politibrevet, når der henses til, at svenske lovgivere faktisk arbejder med helt konkrete ændringer i deres trafikbekendtgørelse, der genindfører de 48 tons i international trafik.
- I tilfælde af, at det skulle have været nødvendigt med en tilsvarende regelændring i Danmark, som den der er undervejs i den svenske Transportstyrelse og Näringsdepartementet, har jeg ikke fantasi til at forestille mig, at politiet nidkært ville håndhæve regler, der alligevel var ved at blive ændret. I Danmark har det nemlig betydning, hvad der gælder på gerningstidspunktet, og hvad der gælder på tidpunktet for afgørelsen i form af dom og bødeforlæg. Og det formoder jeg også er tilfældet i Sverige. Med den tilsyneladende korte udsigt til regelændringer vil svensk politi kun skabe unødigt bureaukrati ved at rejse sager for overvægt.
Problemer for erhvervslivetHvis de svenske tilstande fortsætter som nu, kan det få store økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i både Danmark og Sverige. DTLs medlemsvirksomhed Arla Foods Distribution har for eksempel beregnet, at de vil få øgede omkostninger grundet vægtrestriktionerne i Sverige på årligt ca. 30 millioner danske kroner.
DTL-medlemmer, der har behov for at anvende brevet fra det svenske rigspoliti, som dokumentation over for deres kan downloade brevet på DTL’s hjemmeside.