23948sdkhjf

Dansk-tysk trafikprop er opløst

De omstridte modulvogntog var i går på dagsordenen, da transportminister Henrik Dam Kristensen (S) var kaldt i samråd af Folketingets transportudvalg.

De omstridte modulvogntog var i går på dagsordenen, da transportminister Henrik Dam Kristensen (S) var kaldt i samråd af Folketingets transportudvalg.



– I Danmark er der bred politisk opbakning til modulvogntogene, så det var lige så meget et statusmøde for at se, hvor vi står. Jeg fortalte blandt andet om, at jeg har brugt det danske EU-formandsskab på at oplyse vores naboer om fordelene ved modulvogntog, forklarede transportminister Henrik Dam Kristensen efter samrådet. Det skriver JyskeVestkysten.

Delstatsregeringen i Slesvig-Holsten ønsker ikke de 25 meter lange modulvogntog på de slesvig-holstenske veje, men vil blokere for at danske modulvogntog kunne køre ud i resten af Tyskland og Europa.

– Den slags plejer at bero på misforståelser, og jeg håber nu at vejen er banet, sagde tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) efter samrådet til JydskeVestkysten.

I løbet af sommeren har den tyske forbundsstat da også sagt god for en række forsøgsstrækninger, også i Slesvig-Holsten.

Forsøget løber frem til 2016 og gælder for de veje, der drives og vedligeholdes af forbundsregeringen.

Det er noget af det, transportminister Henrik Dam Kristensen (S) skal tale med sin tyske kollega om, når de to og resten af den dansk-tyske transportkommission skal mødes sidst i august i Tønder.

Deltagerne i de foreløbige forsøg, både på dansk og tysk side, melder om dieselbesparelser, mere effektive transporter og dermed mindre CO2-udslip.

Nogle virksomheder melder ifølge brancheforeningen International Transport Danmark (ITD) om op mod en tredjedel sparede ture takket være modulvogntogene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062