23948sdkhjf

Norwegian haler ind på SAS

SAS er stadig storebroderen i den skandinaviske kappestrid med Norwegian. Men tocifrede vækstrater i passagertallene hos det norske lavprisselskab betyder, at afstanden mellem de to duellanter bliver stadig mindre. I juli var afstanden kun lidt mere end 200.000 passagerer. Det svarer til godt 10 procent af SAS’ passagermængde. Så for hver 100 SAS-passagerer havde Norwegian 90 passagerer.

SAS er stadig storebroderen i den skandinaviske kappestrid med Norwegian. Men tocifrede vækstrater i passagertallene hos det norske lavprisselskab betyder, at afstanden mellem de to duellanter bliver stadig mindre. I juli var afstanden kun lidt mere end 200.000 passagerer. Det svarer til godt 10 procent af SAS’ passagermængde. Så for hver 100 SAS-passagerer havde Norwegian 90 passagerer.



I juli måned fløj 1.820.518 passagerer med Norwegian, mens 2.032.000 passagerer valgte SAS-flyene, hvis man ikke inkluderer datterselskabet Widerøe. Det betød, at Norwegian havde 14 procent flere passagerer sammenlignet med samme måned sidste år. Hos SAS var væksten kun på 4,8 procent.

Norwegian fremlagde sine trafiktal for juli i tirsdags. Og i går var det så SAS’ tur til at fortælle om sommermåneden, der især havde været udfordrende på langdistancefronten.

En stribe af mindre uheld og tekniske problemer gjorde, at SAS måtte aflyse en lang række interkontinentale flyvninger i juli og sågar indleje et fly til at vikariere i flere omgange. Det påvirkede langdistancetrafikken, der oplevede en markant mindre vækst i passagerkilometer end den europæiske trafik og trafikken inden for Skandinavien.

Således blev langdistancekapaciteten udvidet med 3,9 procent, men trafikken målt i passagerkilometer voksede kun med 2,8 procent. På den europæiske front voksede kapaciteten med 9,5 procent og trafikken steg med 12,1 procent. På indenrigsruterne blev kapaciteten øget med 5,3 procent og trafikken steg med 6,5 procent.

Samlet set steg SAS’ udbudte kapacitet med 7,1 procent, mens trafikken voksede med 7,8 procent. At der kom flere nye passagerer end der blev udbudt ekstra sæder betød, at belægningsprocenten steg med 0,6 procent til 86,8 procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063