23948sdkhjf

Århus mister smutvej

Århusianske bilister, der har vænnet sig til at køre langs havnen, når de skal mellem hjem og arbejde, kan overveje at bruge næste weekend på at kigge på et bykort og finde andre veje.

Århusianske bilister, der har vænnet sig til at køre langs havnen, når de skal mellem hjem og arbejde, kan overveje at bruge næste weekend på at kigge på et bykort og finde andre veje.



For på mandag begynder Aarhus Kommune på omlægningen af Mindebrogade og den sydligste ende af Havnegade. Det skriver stiften.dk.

Det betyder, at Havnegade ikke længere har fire spor, men kun et spor i hver retning. Vejarbejdet fortsætter i årene, der kommer, helt hen til Nørreport-Sibirienkrydset og er først færdigt i februar 2014.

Vejarbejdet går blandt andet ud på at gøre Grenåbanen dobbeltsporet, så letbanen kan komme frem og tilbage. Det nye spor optager den ene vejbane og betyder, at strækningen langs havnen for tid og evighed må nøjes med ét spor i hver retning.

Hvilket i øvrigt er helt i tråd med de tanker, der er tænkt om byens nye rum, der indtil videre går under det engelske navn, Urban Media Center:

Den gennemkørende trafik skal ud på Ringgaden og Ringvejen. I hvert fald hvis det står til Aarhus Kommunes vejchef, Michael Kirkfeldt.

Hans afdeling, Trafik og Veje, har taget den sidste nye elektronik inden for elektronisk trafikstyring i anvendelse på ringgade og ringvej, og derfor er Michael Kirkfeldt helt sikker på, at trafikken nok skal glide uden Havnegade, Skolebakken, Kystvejen og Skovvejen. Selv om trafiktællinger fortæller, at der kører 25.000 biler på disse, centrale veje. I gennemsnit hvert eneste døgn. Michael Kirkfeldt vil dog ikke garantere, at hjulene ruller, som de skal, allerede fra på mandag.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078