FDL rykker for hurtig løsning på svensk vægt-strid
Meldingen om, at den svenske regering måske først drøfter omstridt vægtgrænse om 14 dage vækker vrede i FDL.
Det var den større vognmandsorganisation Dansk Transport & Logistik (DTL), der i går kunne oplyse, at den svenske regerings koordinationsudvalg seneste 23. august vil drøfte et lovforslag, der i et endnu ukendt omfang skal genåbne de svenske grænser for lastvognstog med en vogntogsvægt over 40 tons.
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) roser DTL for direkte og gennem paraplyorganisationen NLA at arbejde målrettet for at få ændret den stærkt problematiske svenske praksis på området. Men FDL er til gengæld langt fra imponeret over de svenske myndigheder, der ifølge vognmandsorganisationen tager sig alt for godt tid, mens danske og svenske vognmænd sidder i en alvorlig kattepine, fordi de er tvunget til at køre med kraftigt reduceret nyttelast.
- Selv om der har været arbejdet intenst med at få afklaret problemerne med de svenske vægtgrænser, er det rystende, at alt skal foregå så bureaukratisk, at der næppe falder en afgørelse for den 23. august. Hvorfor i alverden, der skal gå så lang tid, helt til den 23. august, forekommer at være en gåde, skriver Preben Skjøth fra FDL i en kommentar.
Han betegner den svenske regerings langsommelighed som en hån mod alle de vognmænd og chauffører, som nu ikke må køre ind i Sverige med mere end 40 tons totalvægt. FDL mener, at de svenske myndigheder uden problemer bør kunne udstede et dekret, der suspenderer håndhævelsen af den omstridte 40 tons regel indtil der findes en mere permanent løsning på problemet.
- Vi er bestemt ikke tilfreds med, at der skal gå så lang tid, når nu sagen er drøftet mellem den svenske infrastrukturminister og den svenske justitsminister. Det er en sag, som kunne være klaret med et dekret fra justitsministeriet ud til de respektive politimyndigheder, skriver Preben Skjøth.
Den offentlige debat om den svenske vægtgrænse for lastvogne i international trafik har primært fokuseret på de 48 tons vogntog, der er ganske almindelige i de nordiske lande og som problemfrit har krydset landegrænserne siden en aftale fra 1994.
Den overraskende håndhævelse af en 40 tons-grænse rammer dog også 7-akslede vogntog med op til 54 tons totalvægt, samt modulvogntog på 7-8 aksler på op til 60 tons totalvægt.