23948sdkhjf

FDL: Løsning på svensk problem på vej

Efter nogen tids heftig debat omkring den kaotiske situation, der er opstået efter at svensk politi er begyndt at håndhæve 40 tons totalvægt, som det maksimalt tilladte, er der nu håb forude.

Efter nogen tids heftig debat omkring den kaotiske situation, der er opstået efter at svensk politi er begyndt at håndhæve 40 tons totalvægt, som det maksimalt tilladte, er der nu håb forude.



Den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har iværksat en undersøgelse og analyserer for tiden situationen. Ministeren peger på, at hun er opsat på, at de grænse-overskridende transporter kan fortsætte lige så effektivt, som det var tilfældet, inden svensk politi begyndte at rette sig efter en højesteretsdom og dermed stoppede alt over 40 tons totalvægt.

- Der var i skrivende stund ingen aktuel dato, vi i FDL kan holde os til, men vi har en fornemmelse af, at problemet løses en af de nærmeste dage. Problemet er kæmpestort og vokser faktisk fra dag til dag samtidigt med, at det ene vogntog efter det andet er blevet stoppet, bl.a. med udskrivning af store bøder til vognmændene. Den hidtidige praksis var, at man måtte krydse grænserne med vogntog, som ikke altid opfylder de svenske krav til akselafstand og trækstangs-længden, forudsat, at totalvægten ikke overskrider 40 tons, siger Jens Groth, kontorleder i FDL.

- Det ændrede svensk politi i sidste uge, og det er helt hen i vejret, ikke mindst fordi der ikke er tale om en forholdsvis ny dom, siger kontorleder Jens Groot fra FDL.

- Vi forventer lige som DTL en hurtig løsning, men indtil da er det klogt at drøfte sagen med kørsels-rekvirenten, inden man starter turen. Derved undgår man at havne lige midt i suppedasen, siger Jens Groot til FDL-Nyt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095