23948sdkhjf

Prøvekør en Scania Euro 6

Selv om der er næsten 1½ år til Euro 6-miljønormens ikrafttræden, har den danske Scania-organisation allerede godt gang i leveringerne af Euro 6-lastbiler til fremsynede danske kunder. Nu får alle andre kunder mulighed for at prøve, hvordan fremtidens miljørigtige Scania kører under realistiske forhold.

Selv om der er næsten 1½ år til Euro 6-miljønormens ikrafttræden, har den danske Scania-organisation allerede godt gang i leveringerne af Euro 6-lastbiler til fremsynede danske kunder. Nu får alle andre kunder mulighed for at prøve, hvordan fremtidens miljørigtige Scania kører under realistiske forhold.



Det sker, når de danske Scania-forhandlere fra på mandag og tre måneder frem sender en Scania R 440 Euro 6-sættevognstrækker på demo-turné med en 3-akslet Schmitz Cargobull sættevogn. Vogntoget er læsset til 40 tons totalvægt og skal både anvendes til intern uddannelse af danske Scania-medarbejdere samt bruges til prøvekørsel med interesserede chauffører og vognmænd.

Den nye Scania R 440 er udrustet med Euro 6-motor på 440 hk med kombineret SCR- og EGR-teknologi, Highline førerhus samt fuldautomatisk Opticruise gearskiftesystem. Det gør den velegnet til europæisk langturskørsel samt tung regional distributionskørsel.

En produktnyhed, som også kan prøves på den nye Scania R 440, er det intelligente Cruise Control Active Prediction-system (CCAP). Her er den normale Cruise Control koblet sammen med lastbilens GPS-navigation, så systemet så at sige ser ud af forruden og tilpasser hastigheden efter vejens forløb.

CCAP-systemet fungerer ved at give lidt ekstra gas før en stigning for dermed at reducere tab af hastighed på stigningen samt letter på gassen umiddelbart før en nedkørsel, hvor vogntoget alligevel ville have rullet gratis ned ad bakke. Systemet sparer altså både på brændstof og bremser samt gør kørslen lettere og mere komfortabel for chaufføren.

Lastbilen er desuden specificeret efter Scanias Ecolution-koncept med fokus på optimalbrændstoføkonomi. Det betyder bl.a. Michelin Savergreen ”økonomidæk”, sideskørter samt side- og tagspoiler for optimal aerodynamik samt Scania Communicator kommunikationsmodul med trådløs download af fartskriver- og driftsdata for efterfølgende analyse af brændstofforbrug og chaufførens kørestil.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062