Volvo klar med ny Euro 6 motor
Volvo Trucks præsenterer nu en motor, der er skræddersyet til den skrappe Euro 6-miljøstandard.
Kvælstofilte-emissionerne er faldet med 77 procent, og partikelemissionerne er halveret. Den første motor, der bliver opgraderet til at leve op til kravene, er Volvos D13-motor med 460 hk, som i dag driver mere end en tredjedel af alle Volvo-lastvogne.
– Volvo FH får en ny Euro 6-motor med 460 hk, som er optimeret til hurtig og brændstoføkonomisk transport på gode veje. De første lastvogne med den nye motor bliver leveret i foråret 2013, siger Mats Franzén, chef for motorstrategi og -planlægning hos Volvo Trucks.
Kundeefterspørgslen på Euro 6-lastvogne er stadig behersket. Siden februar 2012 har man kunnet certificere køretøjer efter de nye regler, men det varer næsten to år endnu, før kravene bliver obligatoriske for alle nye lastvogne. De skrappe emissionsstandarder nødvendiggør avancerede motorløsninger med mange nye komponenter, og det betyder større udgifter for kunderne. De øgede udgifter kan dog til dels udlignes af forskellige tilskudsordninger og incitamentprogrammer, først og fremmest inden for regionaltransport og langturstransport i Europa.
– Lige nu er det svært at sige, hvor stor efterspørgslen bliver. Ved at tilbyde vores mest populære motor i en Euro 6-konfiguration opfylder vi behovene hos en stor del af vores kunder. Resten af Euro 6-motorserien bliver introduceret, længe inden kravene bliver obligatoriske 1. januar 2014, fortæller Mats Franzén.
Gennemprøvet og testet teknologiVolvo D13-motoren til Euro 6 er baseret på Volvos gennemprøvede og testede Euro 5-motor. Som denne motor er den nye en sekscylindret rækkemotor med enhedsinjektorer og katalysator (SCR). For at kunne leve op til de nye emissionskrav har den nye motor desuden EGR (recirkulation af udstødningsgas) og et DPF (dieselpartikelfilter) – systemer, som Volvo Trucks allerede har benyttet i årevis i USA og Japan. I forhold til Euro 5 er kvælstofilteemissionerne nedbragt med 77 procent, og partikelemissionerne er halveret.
Brændstoføkonomi og driftssikkerhed i fokusSCR-systemet omdanner kvælstofilterne i udstødningsgasserne til uskadeligt kvælstof og vanddamp. Det er integreret med partikelfilteret i en kompakt enhed, der optager mindst mulig plads. Partikelfilteret opfanger og afbrænder de mikroskopiske partikler i udstødningsgasserne og gendannes automatisk under kørslen. EGR bruges primært til at øge udstødningsgassernes temperatur, når motoren ikke er tilstrækkeligt varm til at opvarme dem. De skal opnå en temperatur på mindst 250° C, før SCR-systemet fungerer optimalt. I modsætning til konventionelle EGR-systemer, som nedkøler de recirkulerede udstødningsgasser for at mindske motortemperaturen og dermed nedbringe kvælstofilteemissionerne, er Volvo Euro 6-motorens EGR-system stort set inaktivt under motorvejskørsel og påvirker dermed ikke brændstofforbruget under denne type kørsel.
– Vi har udviklet en driftssikker løsning, der ikke bare lever op til emissionskravene, men også giver kunderne ekstra fordele i form af god brændstoføkonomi og problemfrit ejerskab, siger Mats Franzén.
Volvos D13 460 Euro 6 motor er en sekscylindret rækkemotor med en slagvolumen på 13 liter, en topeffekt på 460 hk, der afleveres i omdrejningsfeltet mellem 1.400 og 1.900 o/m.