23948sdkhjf

Svensk infrastrukturminister griber ind i vægtstrid

Den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vil forsøge at finde en løsning på usikkerheden om vægtgrænserne for grænseoverskridende lastvognstransporter.

Den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vil forsøge at finde en løsning på usikkerheden om vægtgrænserne for grænseoverskridende lastvognstransporter.



- Jeg er naturligvis interesseret i, at transporterne over vore grænser kan fortsætte på en så effektiv og holdbar vis som muligt. Vi analyserer i øjeblikket situationen og de eventuelle konsekvenser og det mit håb, at vi kan nå en løsning så hurtigt som muligt, hedder det i en kommentar fra den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsätter-Svärd til det svenske telegrambureau TT, om svensk politis overraskende håndhævelse af en vægtgrænse på højst 40 tons for vogntog i international trafik(maks. 44 tons for containervogntog).

Hun bekræfter, at den svenske regering er i kontakt med regeringerne i Sveriges nordiske nabolande om problemet.

Svensk politi begyndte i forrige uge med at håndhæve 40-tons grænsen for grænseoverskridende lastvognstransporter efter den svenske højesteret afviste at behandle anke af en dom fra Tingsretten (det svarer til landsretten i Danmark). Dermed står Tingsrettens dom – hvor den svenske Trafikforordnings §14’s vægtgrænse på 40 tons maksimal vogntogsvægt for internationale transporter blev lagt til grund for en bødestraf for overvægt til en svensk lastvognschauffør – fast, selv om det i årevis har været praksis at tillade vogntog på op til 48 tons – og for modulvogntog op til 60 tons – i Norden, fordi sådanne vogntogsvægte var tilladt i nationalkørsel i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Blandt andre svenske vognmænd i ”Sveriges Åkeriföretag” mener, at Tingsrettens fortolkning er forkert.

- Denne forordnings formål er at åbne op for kortere vogntog, der opfylder krav til vægt-, akseltryk og længdekravene i EU’s direktiv, som Sverige er nødt til at acceptere selv, hvis køretøjerne ikke lever op til vores længdemål for trækstænger, forklarer Torbjörn Heierson fra Sverigs Åkeriföretag.

DTL: Løsning nu

- Tilstanden er helt uacceptabel uanset juridisk korrekthed eller ej. Det giver ingen mening og ødelægger skandinavisk transporterhvervs ry som effektiv og miljøbevidst. Vi ved, at både den danske transportminister og Trafikstyrelsen også arbejder på højtryk med sagen, og vi håber på en løsning meget snart. Transportvirksomhederne kan ikke blive ved at med at tage mindre gods med eller at tilbageholde transporter. Og her taler vi om dage – ikke hverken uger eller måneder. I sidste ende, er det kunderne, som bliver ramt af en helt ændret logistik og øgede transportomkostninger, udtaler DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm.

Han fremhæver det tætte samarbejde mellem de skandinaviske vognmandsorganisationer i det nyetablerede Nordic Logistics Association (NLA), der har vist sit værd ved effektivt at kunne kommunikere erhvervets problemer over for myndighederne. NLA har blandt andet haft kontakt til Volvo, der også er gået ind i sagen sammen med Næringslivets Transportråd i Sverige.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063