Norge opgiver særregler i linksagen
Besynderlig norsk særregel har udelukket standard linktrailere fra Sverige og Danmark.
Visse danske linktrailere i modulvogntogskombinationer er de sidste par år blevet afvist ved indkørsel til Norge med den begrundelse at selve linktraileren var for lang, selv om den overholder de regler, som ellers er foreskrevet i direktivet.
En af dem, der er kommet i klemme på grund af den norske særregel, er vognmand Chr. Jensens transportvirksomhed Fiskelogistik Gruppen A/S. Chr. Jensens nye linktrailere var udelukket fra at køre i Norge i 9 måneder, på grund af den mærkelige norske begrænsning på ladlængden. I perioden har han kun kunnet anvende sine modulvogntog i Danmark og i Sverige, selv om de faktisk er velegnede til transporter på Norge.
Den 29. juni kunne Trafikstyrelsen i Danmark så meddele, at Norge havde frafaldet den særegne begrænsning for ladlængden på linktrailere.
Håndhæves ikkeEfterfølgende har de norske myndigheder dog præciseret, at reglerne omkring kørsel med modulvogntog i Norge er uændret – indtil videre.
-Vi har ikke ophævet nogen regler for modulvogntog. Det præciserede vi også på et møde med Trafikstyrelsen i Danmark i maj, skriver Annette Hauge fra Statens Vegvesen i Oslo i en mail til de danske myndigheder.
-Vi arbejder nu på at ændre reglerne for modulvogntog, eftersom vi har opdaget at reglerne i Norge er snævrere end det som står i direktiv 96/53/EF artikel 4 nr. 4 bokstav b. Frem til den nye forskrift er på plads har vi anmodet kontrolmyndighederne om ikke at kontrollere disse punkter, som ikke er i overensstemmelse med direktivet, skriver Annette Hauge og understreger:
- Jeg påpeger igen, at reglerne for modulvogntog ikke er blevet ændret. De nye retningslinjer for opmåling af længde på modulvogntog som kontrollanterne nu forholder sig til, vil heller ikke nødvendigvis blive de samme efter at en ny forskrift er blevet vedtaget. Vi ser nu på alle reglerne for modulvogntog. De nye retningslinjer til kontrollanterne er kun en foreløbig løsning, som ikke afspejler indholdet i en ny forskrift, slutter Annette Hauge sin mail.
Varet længe nokVognmand Chr. Jensen er selvfølgelig glad for at nordmændene nu har valgt at rette ind.
-Det er selvfølgelig med glæde vi nu kan notere os, at Norge har valgt at leve op til EU bestemmelserne, som de for øvrigt altid har selv har proklameret på deres egen hjemmeside.
Det har da også varet længe nok, hvor vi har måttet tage hensyn til deres særstandpunkt. Mere end 9 mdr., slutter Chr. Jensen, der nu i stedet er offer for de svenske myndigheders nye totalvægtsgrænse på 40 ton.
Linktraileren der ses på billedet kan nu igen køre til Norge som et link i en modulvogntogskombination