DAT i fagforenings søgelys
Mens LO’s jurister kigger dybt i lovsamlingerne, så holder Flyvebranchens Personale Union (FPU) øje med hvilke andre luftfartsselskaber i de danske lufthavne, som ikke har overenskomst med fagforbundet.
Og her er blikket blevet rettet mod Danish Air Transport (DAT), der efter Cimber Sterlings konkurs i maj er begyndt at flyve danske indenrigsruter fra København til Sønderborg og Bornholm. Tidligere har selskabet, på trods af navnet, mest fløjet ruteflyvning uden for landets grænser samt charter- og fragtflyvninger.
- Vi har observeret, at Danish Air Transport flyver uden at have overenskomst med os for deres flyvende personale, siger næstformand i Flyvebranchens Personale Union, Anders Mark Jensen.
Han understreger, at udmeldingen ikke skal ses som om, at fagforeningen rasler med sablerne og forbereder en decideret konflikt mod Danish Air Transport. Men netop DAT’s entré på det danske indenrigsmarked har gjort, at FPU har sagt til sig selv, at det måske var på tide at igangsætte arbejdet med at få DAT til at tegne en overenskomst med fagforbundet.
FPU’s udmelding tages med sindsro hos Danish Air Transport, der har hovedkontor i Vamdrup uden for Kolding.
- Vi har snakket med FPU før, og vi snakker gerne med dem igen. Men jeg har svært ved at se, hvad de kan bidrage med. Vores medarbejdere efterspørger det ikke, siger Jesper Rungolm, direktør og ejer af Danish Air Transport.