Øget pres på svensk politi
DTL: Svensk pludselige håndhævelse af en 40 tons vogntogsvægt er under beskydning fra stadigt flere sider.
Svensk politi nye og stærkt omstridte praksis med at uddele bøder for overvægt til lastvognstog i international trafik, hvis vogntogsvægten overskrider 40 tons total vogntogsvægt, vækker skarpe protester fra stadigt flere sider. Nu blander internationale organisationer, de nordiske trafikstyrelser og den danske transportminister sig i sagen for at få rullet reglerne tilbage til, hvad de var før.
Den internationale transportorganisation IRU og den nye nordiske EU-organisation, Nordic Logistics Association, NLA, som DTL har været medinitiativtager til, opfordrer i et brev den svenske infrastrukturminister Catharina Elmsätter-Svärd til så hurtigt som muligt at få genetableret den gamle situation, hvor vægtgrænserne for den internationale trafik er den samme som i den nationale trafik.
Brevet, underskrevet af IRUs transportchef i Bruxelles, Michael Nielsen, og NLAs direktør Søren Hyldstrup Larsen, gør opmærksom på de voldsomme konsekvenser, som en fastholdelse af 40 tons grænsen vil få.
- Gevinsterne for samfundsøkonomien, klimaet og transporteffektiviteten ved højere vægtgrænser vil forsvinde, siger NLA-direktøren Søren Hyldstrup Larsen.
- Transportvirksomhederne vil få markant stigende udgifter og sværere ved at opfylde deres kontrakter, hvis de pludselig skal skifte om til den lavere vægtgrænse.
Brevet gør også opmærksom på, at politiets praksis forhindrer modulvogntog i at køre ind i 25,25 meter modulsystemets hjemland.
Samtidig beklages den pludselige og overraskende ændring af praksis, som ingen har været i stand til at forberede sig på. At skabe en situation med forvirring og uklarhed er ikke befordrende for et godt investeringsklima, hedder det.
IRU og NLA vil samtidig undersøge de juridiske aspekter i den pludselige ændring af praksis.
Det skriver Dansk Transport & Logistik.
Bekymrede svenske myndighederTransportstyrelsen i Sverige er også gået ind i sagen og har – bl.a. på baggrund af henvendelser fra både den danske Trafikstyrelsen og det norske Vegdirektoratet – skriftligt gjort det svenske erhvervsministerium opmærksom på sagen og forklaret, at den nye praksis giver store problemer for de internationale transporter, og at de danske, norske og finske myndigheder ser med bekymring på situationen.
Samtidig vurderer Transportstyrelsen, at når fx de danske lastbiler netop er indrettet efter de svenske regler, så behøver de ikke at følge EU-reglerne om 40 ton i international trafik men kan køre efter de nationale svenske regler.
Eksperterne i den svenske styrelse er således i klar modstrid med domstolenes fortolkning, som det svenske politi har rettet sig efter.
Også den danske transportminister Henrik Dam Kristensen er gået ind i sagen. Han har taget den op med den svenske infrastrukturminister, Elmsätter-Svärd. I brevet til den svenske minister gør Henrik Dam Kristensen opmærksom på, at der er tale om et alvorligt indgreb over for de danske vognmænd, som dermed lider alvorlige økonomiske tab. Ministeren udtrykker overraskelse over den pludselige praksisændring, som ingen på forhånd har fået oplysninger om.
Henrik Dam Kristensen foreslår derfor, at svensk politi øjeblikkeligt stopper med den ændrede praksis, indtil spørgsmålet er afklaret.