23948sdkhjf

Stærekasser er atter forsinkede

Til trods for bred begejstring hos både fagfolk, bilister og politikere - og målbare resultater - lader de ubemandede Automatiske Trafik Kontroller (ATK), de såkaldte stærekasser, fortsat vente på sig.

Til trods for bred begejstring hos både fagfolk, bilister og politikere - og målbare resultater - lader de ubemandede Automatiske Trafik Kontroller (ATK), de såkaldte stærekasser, fortsat vente på sig.



I starten af året lød det fra Justitsministeriet, at et lovforslag ville ligge klar i maj, og senere på året bedyrede S, at danskerne inden sommerferien ville få at vide, hvor stærekasserne skulle opsættes. Men ingen af delene er endnu sket.

Justitsministeriet erkender, at sagen er blevet forsinket, og oplyser, at der er tale om et teknisk kompliceret område, men at ministeriet inden for de næste par måneder vil komme med en udmelding om, hvordan etableringen af ubemandede ATKer skal udmøntes.

Danske bilister blev første gang knipset af stærekasser tilbage i 2009, da man igangsatte et forsøg med ti stærekasser på udvalgte vejstrækninger på Sjælland. I september 2010 konkluderede DTU i deres evaluering af forsøget, at ATKerne havde en tydelig reducerende virkning på trafikkens hastighed.

Sidste efterår afleverede Rigspolitiet et oplæg til Justitsministeriet, hvor de anbefalede, at der skal opsættes minimum 500 permanente stærekasser på vejstrækninger, der er særligt plagede af færdselsuheld og hastighedsoverskridelser.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063