Svensk dom amputerer nyttelast
Transportminister Henrik Dam Kristensen skriver til svensk kollega efter opfordring fra Danske Speditører.
"Det er nødvendigt at informere kunderne om de nye vægtgrænser, som betyder en væsentlig nedsættelse af nyttelasten med en tilsvarende betydning for såvel miljøet som industriens konkurrenceevne."
Sådan konkluderede Danske Speditørers Fagudvalg Norden efter et hasteindkaldt møde onsdag morgen om den nye og stærkt omstridte praksis hos politiet i Sverige, som er beskrevet i TTN i går.
Vogntog over 40 tons totalvægt (44 tons for containertransporter) og længde over 16,5-18,5m bliver pålagt store bøder og kræves omlæsset. Den nye fremgangsmåde, som gælder internationale transporter, er foranlediget af en dom i en svensk landsret (Tingsratten), som den svenske højesteret har afvist at optage til fornyet behandling.
I forhold til en hidtidig nyttelast på ca. 30t betyder den ny praksis, at lastvogntogene nu kun vil kunne medtage omkring 21t nyttelast.
Truer modulvogntogsforsøgI et svar på Danske Speditørers henvendelse skriver transportminister Henrik Dam Kristensen onsdag den 1. august, at han er bekymret over muligheden for at opfylde indgåede kontrakter uden betydelige økonomiske tab. Han peger endvidere på det afgørende i, at modulvogntog kan køre på tværs af landegrænserne for at høste den fulde værdi af det succesfulde danske forsøg med modulvogntog.
Det skriver Danske Speditører i det seneste ”Fragtbrev” fra brancheorganisationen.
- Jeg tager derfor sagen op med min svenske kollega for at påpege de problemer, afgørelsen rejser for branchen, skriver ministeren, som dog ikke tør love, at det bliver nemt at ændre på svenske forhold som udenforstående.
Henrik Dam Kristensen melder klart ud, at han ikke forstår den ændrede retstilstand i Sverige set i lyset af EU-transportkommissær Siim Kallas' fortolkning af vægt- og dimensionsdirektivet i juni 2012.
- Jeg vil anmode min svenske kollega om, at man fra svensk side vurderer og eventuelt tilpasser den svenske lovgivning på området til EU-Kommissionens udmelding, slutter Henrik Dam Kristensen.
Ingen hurtige løsningerAdm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører, hilser ministerens hurtige entré i sagen endnu inden ferien er afsluttet velkommen og håber, at kontakten mellem Danmark og Sverige bærer frugt.
- Situationen er afklaret for så vidt, at vi ved, at medlemmerne nu og her skal lade være med at sende biler til den svenske grænse, som ikke lever op til begrænsningerne i svensk ret byggende på EU-direktiv 53/96, nemlig 40t (44t) totalvægt og 16,5 (18,5)m totallængde for internationale transporter. Det betyder med sikkerhed flere biler på vejene, øget miljøbelastning og en ringere økonomi i eksport- og importvirksomheders varetransport. Men i øjeblikket ved vi ikke, om denne situation kan rulles tilbage eller om den tvært imod vil smitte af til andre lande. Denne usikkerhed vil vi gøre alt for at afskaffe, siger Martin Aabak, som opfordrer medlemsvirksomheder med spørgsmål til sagen om at sætte sig i kontakt med Danske Speditørers hotline.