Chauffører trues til at betale uheld og punkteringer selv
Siger de nej, står vognmanden klar med en fyreseddel. Det skriver Avisen.dk.
Chauffører, der får trukket vognmandens selvrisiko ved punkteringer og ulykker er en praksis, der breder sig, lyder det fra fagforeningen 3F.
Det kender vi desværre. Tidligere skældte vognmanden ud, når chaufførerne lavede skader, men betalte regningen. Nu truer de med, at de kan blive erstattet af tyske chauffører, hvis de ikke betaler, siger Ole Thorup, der er faglig sekretær i 3F Transport-, Logistik & Byg, Aarhus til Avisen.dk.
Ole Thorup har haft tre faglige sager på det spørgsmål inden for det seneste år.
Det er blandt de små vognmænd, der har problemer med at få økonomien til at hænge sammen, at han ser problemet.
Typisk er det selvrisikoen ved ulykker, man fisker efter at hente hjem. De ligger ofte omkring 20.000 kroner.
- Det er ingen hemmelighed at branchen er presset. Og der er temmelig stor selvrisiko på forsikrings-værket. Men hvis det var meningen, at vores medlemmer selv skulle betale sig ud af det, så skulle vi have en væsentligt højere løn, siger Ole Thorup.
I Arbejdsgiverorganisationen ATL, der repræsenterer vognmands-, transport-, og logistikvirksomheder, har man ikke hørt om, vognmænd, der presser de ansatte til at betale for skader.
Formand Anders Fransgaard er dog ikke et sekund i tvivl om, at det ikke bør finde sted.
-Da det ikke er noget, jeg er bekendt med, derfor er det også svært at forholde sig til det som problem. Men rent juridisk burde det være ret klart, at det må man ikke, siger Anders Fransgaard til Avisen.dk.