Trafikministeren undrer sig også
Den pludselige indførelse af 40 ton totalvægtsgrænse for alle udenlandske vogntog i Sverige, der er et megaproblem for store dele af den nordeuropæiske transport på landevej, er blevet en rigtig varm kartoffel for de involverede organisationer og myndigheder.
Mens rigtig mange taler om et bedre miljø, som bl.a. fordrer højere vogntogsvægte og længere vogntog, så har de svenske myndigheder på grund af stadfæstelsen af en dom fra 2011, valgt at forbyde al kørsel med udenlandske vogntog, som vejer over 40 ton, mens vogntog, der er indregistreret i landet gerne må køre med helt op til 90 ton vogntogsvægt.
Men hvordan har det kunnet gå til, at landevejstransporten er kommet i denne situation.
Danske vognmænd har siden midten af 70erne kørt med modulvogntog i Sverige, hvor man til at begynde med kørte med en maksimal vogntogslængde på 22 meter og en vogntogsvægt på op til 52 ton.
Da Danmark indførte 44 ton vogntogsvægt i 1977, var det en ren selvfølge at denne type vogntog kunne køre i Sverige, hvis ellers alle svenske regler om akselafstande m.v. blev overholdt til punkt og prikke. Siden er den maksimale vogntogsvægt i Danmark steget to gange uden der af den grund er blevet gjort indsigelser fra svensk side.
TTN har spurgt hos organisationen ITD om hvad årsagen kan være til at denne yderst tilspændte situation kunne opstå.
- Man har bare accepteret det med baggrund i, at det har været tilladt på de to landes veje ifølge begge landes færdselslovgivning. Vi undrer os dog over det pludselig skifte i håndhævelsen. Det kommer på tværs for en masse vognmænd, der i god tro har handlet og ageret efter den hidtidige praksis, siger kommunikationschef hos ITD, Nikolaj Stig Nielsen.
ITD har netop fået svar på en henvendelse til Transportministeren, der bl.a. var udfærdiget sammen med Danske Speditører og DI Transport.
Af svaret fra transportministeren fremgår det ifølge ITD, at Henrik Dam Kristensen også undrer sig meget over svenskernes pludselige ændring af praksis. Det er ikke mindst med baggrund i at det nu i flg. EU er tilladt at lave bilaterale aftaler om at vogntog på over 40 tons kan krydse grænser mellem to lande i EU, når de to lande er enige om det.
- Den svenske trafikstyrelse har også været ude at undre sig officielt over det pludselige kursskifte hos svensk politi, så mon ikke, der er tale om en sag, som relativt nemt kan bringes ud af verden på ministerielt niveau, siger Nikolaj S. Nielsen.
Transportminister Henrik Dam Kristensen har ifølge ITD’s kommunikationschef lovet at tage kontakt til sin svenske kollega for at få en løsning på problemet.