Piratregning på 11 milliarder
Rederierne må sende ekstraregning på 1,8 millliarder USD videre til transportkøberne på grund af pirattruslen.
Det viser beregninger fra det anerkendte danske maritime analysefirma Seaintel. Ifølge Seaintels Sunday Spotligth, så er det kombinationen af faktorer, der øger rederiernes omkostninger på grund af piraterne – især de somaliske. Det er først og fremmest højere forsikringspræmier for skibe, last og besætninger i tilfælde af kapring, der øger regningen. Men også øgede brændstofomkostninger fordi skibene enten må anvende omlagte ruter eller sejle med høj hastighed gennem piratplagede farvande) øger omkostningerne. Endelig koster anvendelsen af civile bevæbnede vagter og særligt sikkerhedsudstyr ombord dyrt.
Regningen på anslået 11 milliarder kroner ender hos transportkøberne og dermed i sidste ende hos forbrugerne.
Seaintel påpeger, at byrden er skævt fordelt mellem de forskellige segmenter. Containerskibe sejler typisk med ganske høj fart og de kaj normalt sejle så hurtigt, at det er næsten umuligt for piraterne at komme ombord. Derimod må langsommere skibstyper som bulkcarriere og tankskibe typisk anvende andre metoder til sikring – herunder bevæbnede vagter.
- Fordi containerskibe sejler relativt hurtigt og derfor er vanskeligere at angribe, estimerer vi, at omkostningerne for de øvrige shipping-sektorer sandsynligvis overgår omkostningerne for containersektoren, skriver Seaintels analytikere i selskabets Sunday Spotlight.