23948sdkhjf

Kombineret transport skal registreres

I tilknytning til den intense dialog mellem folketingsmedlemmer og ministre om rækkevidden, fortolkningen og konsekvenserne af begrebet cabotagekørsel er spørgsmålet om kombineret transport ved anvendelse af flere transportformer også kommet på dagsordenen.

I tilknytning til den intense dialog mellem folketingsmedlemmer og ministre om rækkevidden, fortolkningen og konsekvenserne af begrebet cabotagekørsel er spørgsmålet om kombineret transport ved anvendelse af flere transportformer også kommet på dagsordenen.



Senest har transportministeren som svar på et spørgsmål fra Folketingets Transportudvalg bekræftet, at udenlandske vognmænd, der kører indenrigstrafik i Danmark med skibscontainere til og fra danske havne, ikke altid er underlagt reglerne for cabotagekørsel. I stedet kan de operere efter EU-reglerne om lovlig kombineret transport, som imidlertid gør dem anmeldelsespligtige i det såkaldte RUT-register – Registret for Udenlandske Tjenesteydere – hvis de udstationerer udenlandske chauffører til at udføre opgaverne.

- Ministeren henviser til, at der som udgangspunkt ikke er tale om cabotagekørsel ved indenrigskørsel med containere fra danske havne. Men det er nok så vigtigt, at ministeren også slår fast, at betingelserne for dette er, at søtransporten/jernbanetransporten, der udgør den mellemliggende del af transportforløbet, skal være på mindst 100 km i fugleflugtslinje fra læsning til losning, at vejtransportdelen maksimalt må udføres inden for en radius på 150 km i fugleflugtslinje fra laste- eller lossehavnen/-terminalen, og at hele transportforløbet sker inden for EU,” siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

DTL-direktøren mener også, at det er et område, hvor at er et påtrængende behov for dels at få kontrol med, om der faktisk er tale om kombineret transport, dels at sikre, at der sker indberetning til RUT-registret som krævet i dansk lovgivning.

- Præciseringen af registreringspligten er efter DTLs opfattelse meget vigtig. Det kan være med til at skabe et overblik over, hvor meget kombineret transport, der udføres i Danmark af udenlandske vognmænd. Det er min fornemmelse, at pligten til registrering i RUT-registret ikke har haft myndighedernes fokus. DTL formoder derfor, at svaret får myndighederne til at fokusere på dette område med øget kontrolindsats. Afslutningsvis skal det bemærkes, at manglende registering i RUT-registreret koster 10.000 kr. i bøde,” siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078