100 nye strækninger til modulvogntog i Tyskland
Den tyske transportminister Peter Ramsauer (CSU) erklærer, at over 100 nye vejstrækninger nu er blevet en del af det tyske forsøg med modulvogntog.
- Det er en rigtig god nyhed. Forsøget i Danmark med modulvogntog har tydeligt dokumenteret, at modulvogntogene sparer diesel og effektiviserer transporterne, uden at det går ud over sikkerheden. Derfor er det fantastisk, at mere af det tyske vejnet kommer med i forsøget, siger ITD’s chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens.
Der er dog stadig spærringer at rydde af vejen:
- Der mangler dog fortsat en række vigtige strækninger og destinationer på vejnettet, før det for alvor forventes at være interessant for vognmændene at investere i vogntog, der opfylder de strenge tyske krav.
Jørn-Henrik Carstens er glad for, at vejnettet i Slesvig-Holsten stadig er med, og at Hamburg Havn nu er kommet med i forsøget, men beklager samtidig, at eksempelvis den vigtige korridor mod Holland ikke er åben for modulvogntogene.
- Hamburg er naturligvis meget interessant for danske vognmænd. Kan danske modulvogntog rulle fra Hamburg og ind i Danmark vil det være tale om et betydeligt skridt i retning af mere effektiv og miljøvenlig vejgodstransport.
Der er dog stadig lang vej endnu for problemfri kørsel med danske modulvogntog i Tyskland. Der er stadig uklarhed omkring grænseoverskridende kørsler, specielle tekniske krav og vægtgrænser på maksimalt 40 tons i Tyskland mod 60 tons i Danmark.
- Men dagens meddelelser er et stort skridt i den rigtige retning. Vi glæder os til at arbejde videre i den retning, lyder det fra Jørn-Henrik Carstens.
Ifølge det tyske transportministerium er de første resultater af det tyske forsøg særdeles positive. Deltagerne melder om dieselbesparelser, mere effektive transporter og dermed mindre CO2-udslip. Nogle virksomheder melder om op mod en tredjedel sparede ture takket være modulvogntogene.