23948sdkhjf

Gode midtvejsresultater i biodieselforsøg

De grønne biler fra Poul Schou A/S er et velkendt syn på de fynske landeveje og ikke mindst i ”hovedstaden”, Odense, hvor de blandt andet anvendes i forbindelse med håndtering af affald og makulering.

De grønne biler fra Poul Schou A/S er et velkendt syn på de fynske landeveje og ikke mindst i ”hovedstaden”, Odense, hvor de blandt andet anvendes i forbindelse med håndtering af affald og makulering.



Mindre kendt er det måske, at en del af Poul Schous flåde kører på en dieselblanding med et særligt højt indhold af biodiesel som led i et forsøg, der er etableret i samarbejde med Olie- og Energiselskabet OK.

- Vi har med vilje flere forskellige typer af biler med i forsøget. Biler, som har vidt forskellige motorer og bruges til vidt forskellige opgaver. Simpelthen for helt praktisk at prøve, om vi kan reducere CO2-udledningen i dagligdagen uden at ændre hverken på køretøjet eller kørselsmønsteret, ”forklarer indehaver Poul Henrik Schou.

Testflåden omfatter blandt andet: VW Touran personbil, en Scania olietrækker, en Iveco varebil, en MAN flakbil og en Volvo makuleringsbil.

Testbilerne tanker fra en specialbygget OK-tank, hvor man kan vælge, om man vil tilsætte 10, 20 eller 30 % biobrændstof.

- Vi har ikke haft problemer overhovedet. Alle biler har kørt fuldstændig, som de plejer. På trods af, at vi hele vinteren igennem har kørt med 20 % tilsætning af biobrændstof lavet på basis af raps – også i den periode, hvor det var virkelig koldt,” fortæller Poul Henrik og fortsætter: ”I maj måned gik vi over til at køre på 2. generations biodiesel, der er fremstillet af affald. Desværre har foråret og sommeren hidtil været noget køligere end normalt, så indtil nu har vi ”kun” været oppe på en 10 procents blanding med 2.generations biodiesel. Det er lidt ærgerligt, for vi vil gerne højere op.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067