23948sdkhjf

Nedgang i jernbanetransporten

De seneste tal fra Danmarks Statistik for godstransporten med jernbane i 1. kvartal 2012, som DTL har analyseret, viser, at godstransporten med jernbane nu tydeligt kan mærke den seneste tids økonomiske tilbageslag.

De seneste tal fra Danmarks Statistik for godstransporten med jernbane i 1. kvartal 2012, som DTL har analyseret, viser, at godstransporten med jernbane nu tydeligt kan mærke den seneste tids økonomiske tilbageslag.



I 4. kvartal 2011 kunne spores en fremgang i transportarbejdet, i forhold til det samme kvartal året før – selv om fremgangen kun var svag for nogle transporters vedkommende. Men i 1. kvartal 2012 har der helt entydigt været tale om negative vækstrater i transportarbejdet for alle typer af transporter af jernbanegods og dermed en tilbagegang i transportarbejdet, der er udtryk for, hvor mange tons gods, der flyttes pr. kilometer.

Ser man på det samlede transportarbejde i 1. kvartal 2012, er det faldet med 6,3 pct. i forhold til 1. kvartal 2011 eller fra 655 til 614 mio. ton km. I 4. kvartal 2011 voksede det derimod med 3,3 pct. i forhold til samme kvartal året før.

- Vi må desværre bekræfte, at godsmængderne i 1. halvår 2012 har været vigende”, siger John Wallin Pedersen, HR- og kommunikationschef i DB Schenker Rail Scandinavia A/S i en kommentar til tallene. ”Vi har konkret mistet to trafikker i perioden. I begge tilfælde har vi konstateret, at trafikkerne er flyttet til andre transportformer end jernbane”.

Nedgangen i årets første kvartal fordeler sig på den altdominerende transittrafik med et fald på 5,7 pct. til 529 mio. ton km, på det internationale transportarbejde med et fald på 6,1 pct. til 46 mio. ton km og på det nationale transportarbejde med et fald på hele 15,6 pct. til 38 mio. ton km. Det samme mønster med fald i forhold til samme kvartal sidste år afspejler sig i godsmængderne.

Til sammenligning var der i 4. kvartal 2011 vækst over hele linjen: 1,6 pct. stigning i transittransportarbejdet, 6,1 pct. stigning. i det internationale transportarbejde og 17,4 pct. stigning i det nationale transportarbejde. Den sidste type af godstransport på jernbane er dog ikke længere af nogen væsentlig betydning for jernbaneoperatørerne.

I 2011 blev miljøtilskuddet fjernet for dog at blive genindført per 28.12.2011 med tilbagevirkende kraft for hele året. Derudover er det uafklaret, hvordan ordningen bliver i 2013, da BaneDanmark og Trafikstyrelsen har ønsket at reducere miljøtilskuddet til 25 % af niveauet for 2012 med virkning for 2013.

- Vi konstaterer med tilfredshed, at konkurrencesituationen er intens, og at der er mange dygtige operatører på markedet. Men det er beklageligt, hvis jernbanen skal miste markedsandele pga. usikkerhed om de grundlæggende vilkår for transport på jernbanen – og det er desværre ikke kun miljøtilskuddet, der skaber usikkerhed, slutter John Wallin Pedersen fra DB Schenker Rail Scandinavia A/S.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079