23948sdkhjf

Temamøde om højresvings-ulykker

På et møde i Trafikstyrelsen i foråret påtog DTL sig at facilitere et uformelt temamøde for relevante praktikere med særlig interesse i højresvingsulykker.

På et møde i Trafikstyrelsen i foråret påtog DTL sig at facilitere et uformelt temamøde for relevante praktikere med særlig interesse i højresvingsulykker.



Temamødet kommer nu i stand i august måned efter sommerferien, hvor DTL har indbudt en række virksomheder og organisationer til en samlet ”brainstorm” over emnet højresvingsulykker og forholdsregler til at forebygge ulykkerne, der i den seneste tid atter har været i stigning.

- Vores idéoplæg til mødet er at have en fri drøftelse af problemet med højresvingende lastbiler, der under manøvren udgør en potentiel risiko for særligt cyklister og fodgængere. Målet er at finde nye ideer og alternativer til, hvad der i fællesskab kan gøres for at forhindre disse ulykker, siger chefkonsulent Frank Davidsen, DTL, der vil være en ene af deltagerne fra DTL sammen med konsulent Hans Skat. Begge har selv erfaringer fra førerhuset på landevejen gennem en årrække.

Hensigten med mødet er at fremlægge de eventuelle nye ideer på et nyt møde i Trafikstyrelsens spejlgruppe den 20. august som oplæg til det videre forebyggelsesarbejde.

Havarikommissionens rapport fra 2006 om højresvingsulykker indeholder en lang række anbefalinger til, hvad der kan gøres, og en del af disse anbefalinger er allerede implementeret i kampen for at nedbringe og forhindre ulykkerne. Frank Davidsen mener godt, at man nå frem til nogle konstruktive resultater:

- Bare det at der offentligt er fokus på ulykkerne bevirker erfaringsvist et fald i antal hændelser, hvor det enten går godt eller galt. I øjeblikket er København omdannet til én stor byggeplads med behov for bortfjernelse jord og indtransport af byggematerialer mv., og alle disse projekter kræver omfattende brug af lastbiler. Derfor er det rigtig godt, at alle aktører mødes netop nu, for der er behov for rigtig stor opmærksomhed på forholdet mellem de store lastbiler og de bløde trafikanter, udtaler chefkonsulenten.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125