23948sdkhjf

Svensk højesteretsdom truer danske lastvogne

Det svenske politi er begyndt at håndhæve krav om, at lastbiler i international trafik højst må have en vogntogsvægt på 40 tons.

Det svenske politi er begyndt at håndhæve krav om, at lastbiler i international trafik højst må have en vogntogsvægt på 40 tons.



Den opsigtsvækkende praksis er ifølge vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik (DTL) en konsekvens af en dom fra Högsta Domstolen – den svenske højesteret – i en dom om overvægt har anvendt EU’s regler om en maksimal vogntogsvægt på 40 tons. Dommen og ikke mindst svensk politis fortolkning af dommen volder alvorlige problemer for de mange nordiske vognmænd og speditører, der anvender vogntog med højere tilladt totalvægt.

Dommen handler om en transport til Frankrig, hvor de svenske højesteretsdommere har lagt EU-reglerne til grund for afgørelsen, som svensk politi nu angiveligt anvender til at afvise 5- og 6-akslede vogntog med højere vogntogsvægte ved grænsen og ved færgeterminalerne i havnene.

DTL er i kontakt med danske myndigheder og gennem Nordic Logistics Association i kontakt med svensk myndigheder samt de svenske og norske organisationer for at finde en hurtig løsning på problemet.

Der kan imidlertid ikke forventes en løsning før tidligst i næste uge, skriver DTL.

Tilladt totalvægt?

Ifølge vognmandsorganisationen FDL – der understreger, at man ikke kan få bekræftet de seneste forlydender hos de svenske myndigheder – så gælder forbuddet kun for lastvognstog med ”hvide nummerplader” – det vil sige vogntog, der kun er godkendt til en totalvægt på 40 tons i deres hjemlande.

»Hvis forlydenderne er rigtige, er der naturligvis ingen fare på færde for danske vognmænd, men FDL opfordrer dog fortsat medlemmerne til at kontakte deres kørsels-rekvirent eller speditør, inden en eventuel tur til Sverige. Vi følger naturligvis sagen nøje og vil løbende informere om sagens forløb,« skriver FDL i en pressemeddelelse.

FDL opfordrer indtrængende vognmændene til at sikre sig via speditøren, at det er tilladt at køre ind i Sverige med det, der er læsset på traileren. For hvis vogntoget standses er konsekvensen betydelige bøder, som vognmanden ikke kan forvente af få refunderet hos hverken transportkøber eller speditør.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14