Ny midtjysk motorvej giver vækst og gavner miljøet
Debatindlæg af direktør Mogens Therkelsen.
Det er enhver forkæmpers ret at kæmpe for sin sag, men det er også væsentligt, at man bruger saglige og bæredygtige argumenter, og at man er parat til at se tingene fra flere sider. Det synes jeg ofte mangler fra miljøpolitikere.
Når Janne Wichard Henriksen fra Danmarks Naturfredningsforening kun har fået det ud af de, ved at være med til et komitémøde omkring en ny hærvejsmotorvej, at der spares 35 minutter, så må jeg sige, så har det været spild af tid for Janne Wichard Henriksen at deltage.
Ingen af de personer, der sidder i komitéen for en ny hærvejsmotorvej er sig ikke bevidst om, at vi har en utrolig skøn natur ned igennem Midtjylland, og at denne natur skal bevares og skånes så vidt det overhovedet er muligt. Jeg er sikker på, at den dag linjeføringen skal fastlægges, da vil der være ansvarlige politikere, erhvervsfolk, fagfolk, der vil være med til at sætte, også for Naturfredningsforeningen, en meget forsigtig og fornuftig linje.
Så derfor skal det være en stærk opfordring til, at man fra Naturfredningsforeningens side prøver at være medspiller og påvirke udviklingen i stedet for at være modspiller og sætte sig ned med korslagte arme.
Det er indiskutabelt, at en aflastning af E45 er så vigtig og det haster, idet E45 i dag er en total flaskehals for den nuværende trafik, og ikke mindst for den fremtidige trafikudvikling til årene 2020 / 2030. Den kødannelse og stop og go trafik vi oplever på E45 er så miljøbelastende, så det næsten ikke kan beskrives. Så alene af den grund for miljøet er det vigtigt, at der kommer nogle alternativer.
Dertil kommer helt klart, at en ny motorvej vil være med til at forbinde Vest- og Østjylland væsentlig mere, og vil være med til at skabe vækst i forbindelse med industrivirksomheder, og de medarbejdere og deres familier, der skal være med til at opbygge det, ingen tvivl om det. Det er bevisligt igennem tiderne, at sådan er det!
Samtidig vil turismen få glæde af en sådan midtjysk motorvej, idet der vil være kortere afstand til vestkysten hele vejen op og ned samt til Midtjylland og over til østkysten. Så intet fornuftigt taler for en udbygning af E45, men al fornuft taler for, at der omgående skal afsættes midler til at få fastlagt en linjeføring og komme i gang med en ny hærvejs motorvej til gavn for hele Danmark, idet Jyllandskorridoren til Skandinavien til Europa er stadigvæk den absolut vigtigste færdselsåre for dansk afsætning og dansk mobilitet.