Verden stærkeste lastvogn som jysk skovbil
CLT Trætransport ved vognmand Claus Lundgaard, Vejen har netop fået leveret verdens stærkeste serieproducerede lastvogn, en Volvo FH16 750 som skovbil til transport af rå træ.
Chassiset er et Volvo Ocean Race FH16 med en topydelse på 750 hk og 3550 Nm i maksimal drejningsmoment, med I-Shiftgearkasse, der er med anlægssoftware, WEB+ motorbremse, tandembogie med navreduktion og 9 ton foraksel.
Førerhuset er et Globetrotter i XL versionen, der er ophængt fuld luftaffjedring, og udstyret omfatter også fjernbetjent centrallås, passagerstol der drej og vipbar og elevationsseng.
Spækket med trafiksikkerhedsudstyrVognmanden har også tænkt i trafiksikkerhed, så pakken med trafiksikkerhedsudstyr omfatter,
hjørnebelysning, xenonlys, ACC (radarbaseret afstandsmåler integreret med cruisecontrollen og bremserne), vognbaneassistent, der advarer hvis man pludselig er på vej uden for de hvide striber, samt startspærre.
Den meget flotte Volvo, er bygget op som en rigtig svensk skovbil med en finsk Alucar skovopbygning samt svenske ExTe træstolper i siderne og en effektiv Kesla skovkran, som bliver bygget i den finske by Joensuu. Kranen udmærker sig bl.a. ved at have et virkelig godt isoleret førerhus, som byder på gode forhold for kranføreren uanset om det fryser 25 grader eller solen brænder en sommerdag med 25 plusgrader.
Foran den forreste drivaksel i tandembogien er der monteret et Alucar sandstrøningsanlæg, så vogntoget også kan tage sig frem i vintertid.
Chassiset er leveret af Skifter Lastbil A/S i Esbjerg, hvor Henrik Luff Jensen har stået for salget.
Den funktionelle og flotte opbygning er lavet af Det Rullende Værksted i Middelfart i tæt samarbejde med vognmand Claus Lundgaard.
Vognmandsfirmaet råder nu over 3 Volvo lastvogne med skovopbygnig samt Kesla skovkraner og tilhørende påhængsvogne til transport af rå tømmer.