23948sdkhjf

Kattegatrutens nye hurtigfærge mangler fortsat godkendelse

Katamaranfærgen Dolphin Air mangler fortsat miljøgodkendelse – men håber den er på vej.

Katamaranfærgen Dolphin Air mangler fortsat miljøgodkendelse – men håber den er på vej.



Der var stor folkelig interesse for Kattegatrutens nye katamaranfærge Dolphin Air, da færgerederiet i går torsdag holdt åben færge i både Aarhus og Kalundborg. Begge steder mødte et stort antal små og store borgere op for at se den nye færge ud- og indvendig, samt for at sejle med på en kort prøvetur i henholdsvis Aarhus Bugten og Kalundborg Fjord.

Besætningen tog den manglende miljøgodkendelse, der forhindrede den første planlagte rutesejlads, med godt mod og tydelig stolthed over den flotte katamaranfærgen, der tidligere har sejlet i rutetrafik over Gibraltarstrædet.

- Det er brandærgerligt, at vi ikke har fået de sidste godkendelser på plads. Vi har forberedt os grundigt og alle har arbejdet hårdt for at vi skulle blive klar til i dag. Forberedelserne er sket i tæt samarbejde med myndighederne og vi håber, at tilladelsen er klar inden for kort tid, siger Birte Dettmars, der er operationel chef til Transport-Tidende.

Hun vil dog ikke gætte på, hvornår det sker.

Kattegatruten har aflyst alle afgange i dag fredag.

Det er sagsbehandlingen i Miljøstyrelsen, der trækker ud. Det er blandt andet hurtigfærgens påvirkning af det Natura2000 naturbeskyttelsesområde ved Kalundborg Fjord, som Miljøstyrelsen bedre belyst.

Dolphin Air har plads til op mod 230 personbiler. Der er også plads til op til 10 busser eller lastvogne (max. 45 tons totalvægt). Overfartstiden er ifølge sejlplanen omkring en time og tre kvarter.

Kombifærgen kæmper

Kattegatruten – der ejes af tyske Förde Rederei & Seeturistik i Flensborg – overtog kombifærgeruten mellem Aarhus og Kalundborg, da Mols-Linien opgav ruten sidste efterår. Kattegatruten har siden oktober sidste år drevet ruten med en enkelt fragtfærge.

- Vi vil gerne have mere gods på fragtruten. Men der er skarp konkurrence fra billige østeuropæiske lastvogne og chauffører, som gør det meget vanskeligt at tiltrække mere godstrafik til ruten. Vi tror på, at det vil lykkedes fremover fordi vi har styrket vores salgsindsat med ansættelsen af en ny leder af fragtafdelingen, siger Birte Dettmars.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079