Minister: Mindre ulovlig cabotage-kørsel
Henrik Dam Kristensen tror, at regeringens tiltag vil få positiv effekt på den ulovlige cabotage-kørsel.
Venstre trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har spurgt transportministeren om han mener, ”at den nuværende indsats til bekæmpelse af ulovlig cabotagekørsel i Danmark er tilstrækkelig i forhold til problemets omfang?
Dertil svarer Henrik Dam Kristensen (S):
”Det er min opfattelse, at regeringen gennem en række initiativer har styrketindsatsen med henblik på at bekæmpe ulovlig cabotage. Det er et område, vi både finder yderst vigtigt, og som vi derfor også løbende følger nøje.
Blandt andet har Folketinget allerede vedtaget at forhøje bødetaksterne for overtrædelse af reglerne for cabotagekørsel, og fra den 20. juni 2012 er der nu lovhjemmel til, at politiet kan tilbageholde køretøjer, der overtræder bl.a. disse regler.
Desuden er udvalget om modvirkning af social dumping, som blev nedsat i forbindelse med FL 2012, ved at kortlægge cabotageområdet og har bl.a. til opgave at undersøge mulighederne for registrering af cabotagekørsel.
Dertil kommer, at Justitsministeriet har fået bevilget midler til at styrke politiets kontrol med ulovlig cabotagekørsel.
Jeg forventer, at disse tiltag vil bidrage markant til at reducere ulovlig cabotage, men det betyder ikke, at jeg ikke er villig til løbende at se på, om der kan gøres endnu mere, hvis der viser sig et behov for det.
Samme regler i EUI et andet svar til Kristian Pihl Lorentzen, siger transportminisreren, at cabotagereglerne ”er de samme regler, der finder anvendelse i alle EU-lande” og at ændringen af cabotagereglerne, hvorefter der kan udføres 3 cabotagekørsler inden for 7 dage i tilslutning til en international transport, netop er ”begrundet med, at der var behov for klarere regler, der er lette at håndhæve.”
Håndhævelsen af cabotagereglerne er en politimæssig opgave, påpeger Henrik Dam Kristensen, der dog ikke har kendskab til, hvorledes reglerne konkret håndhæves i nabolandene Sverige og Tyskland.
133 bøderRigsadvokaten oplyser, at der er faldet afgørelser i 138 cabotage-sager. Heraf er 133 sluttet med bøder, en sag er afgjort med en advarsel i retten, mens der i to sager er sket frifindelse.
I 2011 var der 57 anmeldelser af ulovlig cabotage og i 2012 allerede 154.