23948sdkhjf

Modulvogntog kan ikke stoppes af Slesvig-Holsten

Den nye delstatsregering i Slesvig-Holsten har skrevet ind i sit regeringsgrundlag, at den ikke ønsker 25 meter lange modulvogntog - på delstatens vejnet.

Den nye delstatsregering i Slesvig-Holsten har skrevet ind i sit regeringsgrundlag, at den ikke ønsker 25 meter lange modulvogntog - på delstatens vejnet.



International Transpprt Danmark vurderer imidlertid, at den nordtyske delstat reelt ikke har mulighed for at blokere for modulvogntogstrafikken uden om forbundsregeringen. Årsagen er, at den tyske transportminister Peter Ramsauer allerede har udstedt forordningen, som åbner op for forsøg med modulvogntog på de større veje i en række tyske delstater. Forsøget er i henhold til forordningen fastlagt til at løbe frem til 2016.

Udmeldingen fra den nye delstatsregering i Slesvig-Holsten har skabt postyr i Danmark, hvor omkring 20 danske vognmænd har vist interesse for at deltage i det nystartede tyske modulvogntogsforsøg for at komme ud at køre over længere stræk og dermed udnytte de energieffektive vogntog endnu bedre.

- Reelt er der kun én ting, der forhindrer danske modulvogntog i at komme til Tykland, og det er, at den danske og den tyske transportminister formelt bliver enige om at tillade grænseoverskridende kørsel med vogntogene imellem de to lande, siger chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

- Selv om den nordtyske delstatsregering gerne vil, har de reelt ikke mulighed for at ændre modulvogntogsvejnettet, som i øvrigt drives og vedligeholdes af forbunds-regeringen. Positivvejnettet omfatter bl.a. motorvejen fra den dansk-tyske grænse via Hamborg og videre ned gennem Tyskland.

Tvivl ryddet af vejen

Tidligere har der været tvivl om, hvor vidt EU-reglerne reelt tillader grænseoverskridende kørsel med modulvogntog mellem to lande. Men den tvivl har EU’s transportkommissær Siim Kallas netop ryddet af vejen i en ny fortolkning af de gældende regler. Retningslinjen er nu, at to lande, der hver især har forsøgsordninger med vogntogene også kan aftale med hinanden at tillade grænseoverskridende kørsel.

- Juraen er klar. Bolden ligger hos Henrik Dam og Peter Ramsauer, og vi har fuld tiltro, at det formelle bliver bragt i orden snarest, siger Jørn-Henrik Carstens.

Han understreger, at de danske og tyske regler for modulvogntogene ikke er ens. Så umiddelbart kan danske modulvogntog ikke rulle ind i Tyskland uden forudgående tilretninger.

- Tyskland har sat den maksimalt tilladte vægt til 40 tons mod 60 i Danmark. Derudover skal der også en del ekstra sikkerhedsudstyr til for at gøre de danske modulvogntog lovlige i Tykland. Men i princippet er der fri bane for at få danske modulvogntog til Tykland, så snart transportministrene giver grønt lys, konkluderer Jørn-Henrik Carstens.

Sagen ikke slut

Forelagt disse oplysninger, udtaler Venstres erhvervsordfører og medlem af det Sydslesvigske Udvalg, Kim Andersen til DTL, at han er glad for de nye oplysninger, der vil hjælpe både transportbranchen og erhvervslivet i EU til mere effektive transporter.

-Men sagen er dermed ikke slut endnu, og vi kan bestemt ikke læne os tilbage i stolen. For det første skal vi fastholde en dialog med de slesvig-holstenske myndigheder omkring fordelene ved at have en positiv holdning til forsøget. For det andet skal vi se nærmere på, om de forskellige begrænsninger i forsøget i form af sikkerhedsforanstaltninger med hensyn til teknisk udstyr, nedsat totalvægt og færden på delstatens veje i øvrigt, er reelle og sagligt begrundede hindringer og ikke udtryk for skjulte handelshindringer, siger Kim Andersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065