Cimber mangler tilladelse
Noget kunne tyde på, at SAS vælger at se gennem fingrene med egne regler, når man har valgt at lade det nystiftede Cimber A/S flyve som såkaldt wetlease-operatør på regionale ruter og snart også på indenrigsruten fra København til Billund.
SAS bekræfter således overfor CHECK-IN.dk, at selskabet stiller krav om, at operatørerne opfylder IOSA-kravene. Enten ved at operatøren har sin egen godkendelse, eller ved at SAS gennemfører en auditering af den pågældende operatør.
IOSA er forkortelsen for International Operational Safety Audit, der har til formål at øge sikkerheden indenfor civil luftfart gennem en omfattende revision af luftfartsselskabernes sikkerhedsorganisation.
Netop en IOSA-godkendelse mangler Cimber A/S at få på plads. En IOSA-certificering er en beskrivelse af sikkerhedsprocedurer i operation og vedligeholdelse af fly. En certificering som det nu konkursramte Cimber Sterling var indehaver af, men som ikke principielt kan overføres til et nyt selskab, der har fået en ny operativ tilladelse samtidig med en ny ejerstruktur.
Hos SAS bekræfter man, at Cimber arbejder intenst på at få IOSA-certificeringen fra det konkursramte selskab overført til det nye selskab. SAS har i midten af juni gennemført, hvad man kalder en 'særlig granskning' af Cimber for at få verificeret, at der arbejdes efter samme procedurer som det gamle selskab.
Her hæfter SAS sig særligt ved, at Cimber har fået en ny operativ tilladelse fra Trafikstyrelsen og konkluderer samtidig, at konkursen var ren finansiel og intet havde med Cimbers operative status at gøre. Derfor afventer SAS svaret fra IATA til Cimber, førend selskabet agter at foretage sig yderligere.
En ny IOSA-certificering af Cimber A/S kan i værste fald tage op til seks måneder samtidig med, at der er omkostninger forbundet hermed til eksterne auditører.