DTL Dyr: Nye tilfælde kræver hurtig handling
Der meldes stadig om nye tilfælde af voldsomme kvæg, når dyrene efter reglen skal skilles ad.
Handyr og hundyr skal skilles ad under transporten, men det arbejde er til fare for både landmænd, chauffører og dyrene selv. Formand for DTL Dyr Stinne Møller Hansen håber derfor, at fødevareminister Mette Gjerskov (S) fremskynder arbejdet med at finde en løsning på problemstillingen, som hun har lagt op til i et svar på spørgsmål fra folketingsmedlem Kristian Pihl Lorentzen (V).
- Vi er rigtig glade for, at folketingsmedlemmet tog sagen op over for ministeren, og at ministeren i den forbindelse har udtalt, at hun er opmærksom på problemet og går målrettet efter at løse det, siger Stinne Møller Hansen.
I går havde bestyrelsesmedlem i DTL Dyr og kvægtransportør Bent Sørensen, Struer, et tilfælde, hvor man måtte opgive at tage en kvie med til slagteriet, da den skulle skilles ad fra de to tyre, som dyret havde gået sammen med til daglig.
- Vi oplevede, at kvien sprang over skillerummene med en sådan kraft, at vi alle måtte søge dækning for ikke at blive væltet omkuld eller sparket, siger Bent Sørensen, der har 25 års erfaring i dyretransport.
Han forklarer, at dyrene i dag går frit omkring i staldene, og det medfører, at den medfødte flokadfærd bliver voldsommere, når dyrene skal kønsadskilles.
- Reglens hensyn er, at dyrene ikke skal forvolde hinanden skade under transporten, men problemet er jo, at de forvolder hinanden og sig selv skade – og ikke mindst udsætter chaufføren for fare – når de skal skilles ad. Dyrene har gået sammen hele livet, og det burde de også have lov til under transporten. De fortsætter i øvrigt også sammen på slagtegangen efter transporten, siger formand Stinne Møller Hansen.
Hun er klar over, at EU's regel om adskillelse af han- og hundyr er helt klar, men det er også forordningens hovedregel om, at dyr skal behandles forsvarligt.
- De seneste eksempler på hændelser er efter min vurdering ikke udtryk for god dyrevelfærd, siger dyreformanden.