Skæbnestund for dansk transport
3F og DTL kommenterer EU-kommissær Siim Kallas’ udtalelser i Danmarks Transport-Tidende.
I en kommentar til Skandinaviens opråb om cabotageproblemerne fastholder EU's transportkommissær Siim Kallas i avisen, at cabotage skal liberaliseres yderligere.
I værste fald betyder det ifølge Dansk Transport & Logistik, at udenlandske chauffører frit kan fragte gods i Danmark til hjemlandets løn- og arbejdsvilkår allerede fra januar 2014. For en bulgarsk chauffør er det helt ned til 3000 kroner om måneden.
- Der vil altid være forskellige lønniveauer. Det er simpelthen en del af markedsvilkårene i alle brancher, siger kommissæren og begrunder sit ønske om øget liberalisering med frygten for en generel handelskrig og fordelene for den europæiske transportbranche generelt.
Kommissærens holdninger møder kritik i dele af den danske transportbranche:
- Fra det øjeblik Danmark frit åbner grænserne for lavt betalte udenlandske chauffører, vil der gå højest et år før branchen er udkonkurreret i Danmark. Det går hurtigt allerede nu, men med fuld liberalisering vil det gå lynhurtigt, siger 3Fs gruppeformand for transport Jan Villadsen.
- Det kommer ikke bag på mig, at kommissæren tænker så liberalistisk, men vi må fastholde, at cabotage skal være et redskab til at undgå tomkørsel, ikke til at underbyde det danske marked. Ellers svarer det jo til, at vi naivt ser til, at danske jobs og indtægter til statskassen eksporteres til andre lande.
Direktør i DTL, Erik Østergaard, mener at det er en ”skæbnestund for den danske branche”.
- Så længe lønforskellene til chauffører er faktor 10 i Europa, så bliver alle vores tiltag om at effektivisere og professionalisere vores branche gjort forgæves, for det kan ingen konkurrere mod. Enten skal vi udskyde liberaliseringen indtil lønniveauerne nærmer sig hinanden og dæmme op for den systematiske udnyttelse af cabotagereglerne, eller også skal vi sætte lønnen fri og dermed helt droppe den danske arbejdsmarkedsmodel. Vi vælger det første og opfordrer nu alle til at se realiterne i øjnene. Vi taler titusindvis af jobs og milliardindtægter, som både branchen og Danmark mister, hvis vi ikke siger fra i tide, siger DTLs adm. direktør.