23948sdkhjf

Volvo introducerer intelligent autopilot

Volvo Trucks nye I-See nedbringer transportvirksomhedernes brændstofudgifter.

Volvo Trucks nye I-See nedbringer transportvirksomhedernes brændstofudgifter.



Lastvognsbranchen leder med lys og lygte efter løsninger, der kan nedbringe brændstofforbruget. Én metode er at udnytte køretøjets bevægelsesenergi til at drive lastvognen fremad. Nu har Volvo Trucks udviklet I-See, der fungerer som en autopilot, der overtager gearskiftene og udnytter stigningerne for at spare brændstof.

Bevægelsesenergi er det mekaniske arbejde, der er nødvendigt for at reducere en genstands hastighed til nul. Når farten tages af en genstand i bevægelse, omdannes dens bevægelsesenergi til en anden form for energi. Når et køretøj bremser, omdannes dets bevægelsesenergi til varme. Mange automobilproducenter udforsker for tiden løsninger, der kan udnytte bevægelsesenergien i stedet for at lade den gå til spilde som overskydende varme.

– Hvis vi kan udnytte bevægelsesenergien bedre, kan det være med til at nedbringe brændstofforbruget. Det vil gavne både miljøet og økonomien i branchen. Det er meget vigtigt i dag, hvor brændstofudgifterne bliver en stadig større byrde for mange transportvirksomheder, fortæller Anders Eriksson, produktudvikler hos Volvo Trucks.

Og det er netop dette, der er lykkedes for Volvo Trucks med udviklingen af den nye I-See-løsning. Systemet udnytter lastvognens bevægelsesenergi til at »skubbe« køretøjet op ad bakkerne. Ved kørsel ned ad bakke udnyttes den samme energi til acceleration.

Op til fem procent

I-See har forbindelse til gearkassens hældningssensor og indhenter digitale oplysninger om topografien. Systemet er ikke afhængig af kort, hvilket gør det mere pålideligt, da det altid får de nyeste oplysninger. I-See kan huske omkring 4000 stigninger, hvilket svarer til en distance på 5000 kilometer.

– I-See er en autopilot, der er koblet sammen med lastvognens fartpilot. Den overtager styringen af gearskift, gaspedal og bremser på stigninger og sikrer, at de alle fungerer så brændstoføkonomisk som muligt. I-See kører i friløb så meget som muligt – så på visse vejstrækninger bruges der stort set intet brændstof, forklarer Hayder Wokil, produktansvarlig hos Volvo Trucks.

På denne måde kan brændstofforbruget reduceres med op til 5 procent, bebuder Volvo.

I-See kræver, at man bruger fartpiloten, og man ved af erfaring, at chauffører i gennemsnit bruger fartpiloten omkring halvdelen af tiden. For en lastvogn i normal drift, som tilbagelægger 140.000 kilometer om året, giver det en besparelse på omkring 1000 liter brændstof årligt.

Størst effekt på små bakker

I-See udfører seks forskellige handlinger for at udnytte bevægelsesenergien til det yderste. I-See accelererer for eksempel op ad bakkerne, bliver i højt gear så længe som muligt og kører i friløb ned ad bakke for at udnytte lastvognens masse til fremdrift.

– I-See fungerer bedst i kuperet terræn. På stigninger med moderat længde og hældning sikrer I-See, at du kan køre i friløb over lange afstande uden at bruge motoren, forklarer Anders Eriksson, som var ansvarlig for udviklingen af I-See.

Det er friløbsfunktionen, der gør systemet til noget særligt, tilføjer han. Når lastvognen kører i friløb, bruges der stort set intet brændstof. Men for at kunne køre i friløb skal der bruges masser af data.

– Det stiller store krav til præcisionen. Du er for eksempel nødt til at vide, om hastigheden vil falde eller stige på det kommende stykke vej. En hældningsgrad på nogle få procent kan blive afgørende, afslører Anders Eriksson.

Luftmodstanden og lastvognens vægt er andre faktorer, der gør en forskel. Alt i alt skal systemet holde styr på og behandle en masse oplysninger. Mange lastvognschauffører, der tester I-See, vil nikke genkendende til den kørestil, systemet bruger.

– I-See imiterer, hvordan gode chauffører kører. De udnytter køretøjets bevægelsesenergi, accelererer i tide og undgår unødvendige gearskift, siger Hayder Wokil. Men i modsætning til en chauffør bliver I-See aldrig træt. Den er som en autopilot.

Det giver chaufføren mulighed for at koncentrere sig om den omgivende trafik og andre aspekter af turen. Og det gør kørslen langt mere afslappet.

– Og en opmærksom chauffør er en bedre chauffør. Det ved vi med sikkerhed, siger Hayder Wokil.

I-See kommer på markedet i 2013.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.722