Tidlig indsats gav succes
Lad entreprenøren komme tidligere på banen, så hans erfaringer og metoder udnyttes bedst muligt.
Det øger fremdriften i på nogle typer projekter og nedsætter risikoen for uforudsete hændelser. Det er Vejdirektoratets erfaring i forbindelse med etableringen af en vigtig rampe mellem Helsingørmotorvejen og Motorring 3.
Den aktuelle succes er ikke kommet af sig selv, og er muliggjort ved en ny udbuds- og samarbejdsform med entreprenøren Aarsleff. Rampen er umiddelbart ikke et særligt stort projekt, og det vil trafikanterne næppe heller tænke på, når de inden længe kan komme betydeligt lettere mellem Helsingørmotorvejen og Motorring 3. Men teknisk er det et kompliceret projekt.
Den såkaldte sløjferampe bygges under snævre pladsforhold, midt i et villakvarter og lige oven i Gentofte kommunes genbrugsplads, der i øvrigt efterfølgende skal placeres inde i sløjfen. Som et ekstra tvist er der nedgravet en meget stor højspændingsledning tværs gennem området. Med andre ord et projekt med mange risici for både tid og økonomi og dermed et projekt der potentielt kunne være løbet ind i mange hindringer under udførelsen.
Gennem de seneste års arbejde med udbuds- og samarbejdsformer, har Vejdirektoratet udviklet ”tidligt udbud”, hvor entreprenøren tidligt i projektforløbet inddrages i processen. Aarsleff er i det konkrete projekt blevet inddraget inden ekspropriationen, hvilket er tidligere i processen end det f.eks. er sædvane i totalentrepriser og i det OPP-projekt som Vejdirektoratet gennemførte ved Kliplev-Sønderborg motorvejen.
Den tidlige inddragelse gav mulighed for, at Aarsleff, Vejdirektoratet og de tilknyttede rådgivere fra Rambøll og Claus Bjarrum Arkitekter i en tæt dialog kunne færdigudvikle projektet med rampeforbindelsen. Via det kontraktmæssige set-up var alle parter med deres forskellige ekspertiser med til at reducere projektets risici og udpege de bedst egnede løsningsmetoder.
- For os gav det rigtig god mening at udbyde opgaven på denne måde. Målt på længde og budget hører det ikke til vores største byggerier, men det er et ganske kompliceret projekt med mange indbyggede risici. Vores vurdering var, at det ville have været særdeles vanskeligt at beskrive projektet entydigt i en traditionelt udbud. siger projektleder Christian Tolderlund.
Ved at deltage allerede fra skitsefasen kunne Aarsleffs medarbejdere bruge deres store erfaring fra tilsvarende projekter til at finde de bedste metoder til at løse opgaven.
- At det komplicerede projekt bliver færdigt flere måneder før tid og samtidigt med et godt økonomisk resultat for både bygherre og entreprenør gør selvfølgelig bare glæden større, siger Christian Tolderlund.