23948sdkhjf

25 millioner til gasinfrastruktur til transport

Naturgas Fyn planlægger at investere mere end 13 millioner kroner over de kommende tre år.

Naturgas Fyn planlægger at investere mere end 13 millioner kroner over de kommende tre år.



Nu skal internationale biler, der anvender gas som drivmiddel, ikke længere køre uden om Danmark, fordi der ikke er mulighed for at tanke undervejs. Naturgas Fyn ønsker med sin massive økonomiske satsning at gøre det muligt for både danske og udenlandske bilister at tanke gas i Danmark og dermed medvirke til at reducere den store og dyre afhængighed af olie i transportsektoren.

I dag er gasbiler slet ikke et muligt valg for internationale vognmænd eller danske bilister, der ønsker at reducere CO2 og partikeludledning, da Danmark indtil videre kun har én offentlig tilgængelig fyldestation.

Det vil Naturgas Fyn ændre på og satser efter energiforliget aktivt på udviklingen af gas til transport. Med midler fra EU's (TEN-T) puljer og en lige så stor egenfinansiering vil virksomheden sætte gang i udviklingen af en infrastruktur for gas til transport. Derudover har selskabet selv købt landets 14 første gasbiler.

Fra naturgas til biogas

I dag har Danmark en stor produktion af naturgas, som i sig selv er miljøvenlig i forhold til olie, men den største CO2-reduktion kan opnås ved at udvikle biogasproduktionen til brug i transportsektoren, da brugen af biogas samtidig reducerer udledningen af metan fra landbruget.

EU’s målsætning for transportsektoren er, at 10 pct. af energibehovet skal dækkes af vedvarende energi i 2020. Her vil biogas være et oplagt alternativ, bl.a. i den tunge transport, hvor el-teknikken ikke umiddelbart fungerer på grund af elbilernes begrænsede rækkevidde.

- Ved at etablere fyldestationer og ikke mindst opbygge erfaring med håndtering af gas i transportsektoren vil vi være i stand til at bygge bro mellem anvendelsen af naturgas og senere biogas til transport. Biogas er et drivmiddel, der er både vedvarende, energieffektivt og kan reducere CO2- og partikeludledningen markant i forhold til diesel, siger Bjarke Pålsson, administrerende direktør i Naturgas Fyn.

Energiforlig

Satsningen på gasbiler er helt i tråd med det netop indgåede energiforlig, hvor man specifikt nævner gas til tung transport og i øvrigt prioriterer øget brug af biogas i energisektoren bl.a. med henblik på at reducere danskernes store olieafhængighed.

Transportministeriet støtter ansøgning om gas til transport

- For at komme i betragtning i forhold til TEN-T’s midler skal ansøgeren have politisk opbakning til projektet. Vi er derfor glade for, at transportministeriet bakker op om vores initiativ, siger Bjarke Pålsson.

Naturgas Fyn har søgt om i alt 1,75 millioner euro fra TEN-T. De resterende 1,75 millioner euro til projektet skal finansieres af Naturgas Fyn. Det skal dække dels etableringen af minimum fem fyldestationer samt udarbejdelse af en strategi for udvikling af gasinfrastruktur.

Gastankene skal i følge planen placeres langs de danske motorveje, hvor der er transittransporter mellem Tyskland og Sverige – lande, der allerede i dag anvender gas som drivmiddel. Tankstationerne vil samtidig gøre det muligt for almindelige danskere at vælge gasbiler som et miljøvenligt alternativ til benzin og diesel.

Naturgas Fyn forventer, at den første fyldestation vil være klar i september 2013. Herefter vil de resterende fyldestationer blive etableret.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11