Volvo – helt sikkert
Europæisk undersøgelse viser, at Volvo Trucks' aktive sikkerhedssystemer forbedrer trafiksikkerheden.
Projektet euroFOT (FOT = Field Operation Test) har stået på i næsten fire år og består af i alt 28 partnere, som på EU’s foranledning har undersøgt systemer, som hjælper førere af biler og lastvogne til at identificere risici, forebygge ulykker og gøre kørslen mere effektiv.
Volvo Trucks har deltaget i undersøgelsen som del af et svensk hold, sammen med Volvo Car Corporation og Chalmers University of Technology.
- I vores del af projektet har vi undersøgt 30 lastbiler, der kører for transportvirksomhederne DHL Trade Team i England og Nijhof Wassink i Holland. Vi har set på effektiviteten af systemerne Intelligent Radarstyret Fartholder, kollisionsalarm og sporassistent, siger Karsten Heinig, projektleder hos Volvo Trucks.
Den intelligente radarstyrede fartholder (Adaptive Cruise Control, ACC) og kollisionsalarmen (Forward Collision Warning, FCW), anvendes sammen til at holde afstand og undgå kollision med den forankørende bil. Undersøgelsen viser, at antallet af påkørsler bagfra på motorvejen kan reduceres med op til 15 procent for lastbiler, der er udstyret med systemet.
- I gennemsnit bruges disse systemer mindre end halvdelen af køretiden. Øges brugen kan vi reducere antallet af kollisioner. Her har vi en opgave med at coache og uddanne chauffører. Der er også nogle tekniske muligheder for os for at gøre systemet mere brugervenligt, siger Karsten Heinig.
For sporassistent (Lane Keeping Support, LKS) er det statistiske grundlag for lille til sikkert at konkludere, at ulykker undgås. Dog er det bevist, at systemet hjælper føreren med at holde en lige kurs ud ad vejen.
For de tre systemer gælder også, at de ikke har nogen negativ indvirkning på bilisternes adfærd på vejen.
- Nogle gange hører vi en bekymring for, at systemerne vil forstyrre førerne eller frigøre dem alt for meget for deres ansvar. Dataanalysen i euroFOT viser, at dette ikke er tilfældet, siger Karsten Heinig.