23948sdkhjf

DTL miljøråd: Kølekasse af stål reducerer brændstofforbruget

En kølekasse består af to ydre lag, og imellem dem er der isolering. Yderlagene kan bygges af glasfiber eller varmgalvaniseret stål.

En kølekasse består af to ydre lag, og imellem dem er der isolering. Yderlagene kan bygges af glasfiber eller varmgalvaniseret stål.



En kølekasse af varmgalvaniseret stål øger isoleringseffekten med op til 11 % i forhold til glasfiber. Det betyder, at brændstofforbruget til køling reduceres.

En kølekasse af stål giver en brændstofbesparelse på ca. 10 % på køleanlægget.

Et traditionelt køleanlæg med dieselmotor bruger i gennemsnit ca. 3 liter diesel per time, når temperaturen skal holdes på 2 grader.

En kølevogn kan med en kølekasse af stål sparer 907 liter diesel om året (252 arbejdsdage, 12 timer per dag), 2.413 kg CO2 om året og 8.163 kr. ved en dieselpris på 9 kr.

En køletrailer i fuld længde koster rundt regnet det samme, hvad enten den er lavet i stål eller glasfiber.

DTL nævner andre fordele: Trailerens samlede vægt bliver lettere med en kølekasse af stål frem for af glasfiber. Det skyldes, at bunden er selvbærende, og man kan derfor nøjes med et lettere chassis. Det betyder større nyttelast og dermed lavere brændstofforbrug per transporteret enhed.

Og mindre skader på stål vil ofte kun resultere i en bule. Glasfiber risikerer at revne, og det vil kunne skade isoleringen.

Kilde: Schmitz Cargobull

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078