Fine forhold med Finkl
Grise transporteres over lange afstande i avanceret trailer med tre dæk.
Af Finn Bjerremand
I slutningen af sidste år fik verdens største grisetransportør, SPF-Danmark P/S i Vejen, leveret et komplet nyt og højt specificeret sættevognstog til fjerntransport af grise til deres afdeling SPF-Selskabet.
Umiddelbart skulle man ikke tro, at der er et stort behov for nye køretøjer til transport af dyr, og slet ikke til transport over lange afstande.
Men SPF-Selskabet transporterer både små og store grise over særdeles lange afstande. Faktisk kører lastvognene langt mod øst i det, der tidligere var en del af Sovjetunionen. Grisene skal under transporten have gode forhold, hvor korrekt temperatur og vand i den rette mængde er helt naturlige behov som skal dækkes.
Derfor er en moderne grisetrailer et yderst avanceret køretøj. Hvis pludselig transporten holder stille i en trafikkø i 32 graders varme ved bagende sol, eller der køres i arktisk kulde, hvor termometeret er helt nede på minus 30 grader, så skal anlægget kunne håndtere temperaturen inde ved grisene.
Der skal altid være den korrekte temperatur, og grisene skal altid have tilgang til vand.
Derfor er der efterhånden også kun ganske få producenter som bygger topudstyrede trailere med flere dæk til dyretransporter, som selvfølgelig skal overholde alle EU's hårde krav og danske særregler til den slags køretøjer.
En af de store leverandører på dette felt er den tyske specialproducent af trailere og opbygninger til dyretransport, Finkl, som har leveret den nye trailer til SPF-Selskabet.
Finkl-traileren, der bærer betegnelsen Euro Light-Kombi Liner XXL, er valgt til Månedens Køretøj, og der er tale om en helt ny og meget avanceret version, som er bygget i tre etager.
Har slået en rekordDen nye trailer er faktisk indehaver af en rekord i udnyttelsen af pladsen: Som smittebeskyttet SPF-vogn har den således opnået rekordmål for indvendig højde og areal. Alle tre etager er i fuld bredde på 2,42 m og dermed er der et samlet bundareal på 91,22 m2. Den indvendige højde mellem dækkene er på 96 cm, så der også kan transporteres store dyr.
Ved hjælp af muligheden for at hæve taget og de to øverste dæk er der også god mulighed for at chaufføren kan gå rundt inde på hvert dæk - uden han skal bukke sige hele tiden.
Den omfattende specificering af traileren omfatter også et filtersystem for ventilationsluft for smittebeskyttet transport, et Alto vaske- og desinfektionsanlæg med varmt vand på 30-40 grader, et 380 volt dieselgeneratoranlæg til drift af ventilations- og vaskeanlægget, elevatorlift, tankkapacitet på 500 liter til drikkevand, temperaturlogger for transport over lange afstande på mere end 8 timer, samt varmeanlæg. Desuden er traileren udstyret med alufælge, der både er pæne og lettere.
Lav egenvægtPå trods af den høje udstyrsniveau er egenvægten på blot 14.440 kg. Det vil nok få en hver anden vognmand til at fare op, fordi det sammenlignet med en almindelig køletrailer er en voldsom vægt. Men for en trailer med så omfattende specifikationer er det en lav vægt.
Chassiset er konstrueret i en stabil aluminiumskonstruktion, og er bygget over 3 BPW Eco Maxx aksler med skivebremser, som er ophængt med luftaffjedring. Bremseanlægget er et EBS 4S/2M anlæg.
Traileren er konstrueret med en skammelplade med en maksimal skammelbelastning på 11 ton. Derved passer traileren til en toakslet trækker, mens triplebogien er bygget til 24 ton, hvilket giver en samlet totalvægt på traileren alene på 35 ton og en maksimal teoretisk vogntogsvægt på 42 ton. Den udvendige højde er 4,00 m i normal kørehøjde, og koblingshøjden er blot 0,95 m mens læssehøjden på nederste dæk er 1,02 m.
Den forreste aksel er udstyret med bogielift, som automatisk hæver akslen ved tomkørsel og den bagerste aksel er styret ved hjælp af et Tridec- stangsystem.
Selve kassens sider er konstrueret i 40 mm GFK-monopanplatten (Glasfiber-paneler), som er rammet ind i en aluminiumsramme med lim, ligesom en kølevogn, mens forsmækken er bygget i 25 mm alu-profiler. Taget er lavet i 15 mm GFK-Skumpaneler, som er limet og nittet fast.
Elevator til tre dækI bagenden er der monteret en kæmpestor løftebagsmæk på 2,90 m x 2,490 m, der kan gå fra lodret ned til vandret og anvendes som elevator til læsning og aflæsning af dyr til og fra alle tre dæk. Bagsmækken er udstyret med afspærringssider, der kan rejses op, så hele bagsmækken i vandret plan kan anvendes som elevator til at lasteoperationer. Når klappen skal lukkes op til lodret for at lukke traileren lægges alle afspærringsklapperne ned så de ikke fylder noget.
De to øverste dæk kan køre op og ned så det er let at komme til at foretage lasteoperationer og gøre det hele rent.
Hos SPF er rengøringen jo mindst lige så vigtig som selve transporten.
Når chauffør Kristian Hinnerup har leveret et læs grise rengør han altid vognen fuldstændig, så der ikke kan medbringes smitte til andre steder. Det kræver derfor et godt og effektivt vaskeanlæg.
Taget kan hæves 50 cm så der kan opnås fuld arbejdshøjde på alle dæk når der læsses grise og vaskes efter aflæsning, en ventilationskanel i taget fordeler luften til det øverste dæk via en række store luftdyser.
Som noget specielt er alle skillerummene konstrueret så de kan lægges ned i vandret over gulvet og det letter lasteoperationerne væsentlig. Det drejer sig jo om at få grisene til at gå så let og hurtigt som muligt inde på de forskellige dæk.
Trækker med V8Til at trække Finkl-grisetraileren fik SPF samtidig leveret en toakslet Scania R500 med SCR-katalysator, der bl.a. også er udstyret med Scania Opticruise med automatisk gearskifte uden koblingspedal og integreret retarder, samt bl.a. automatisk downloading af fartskriverdata.
Med den høje motoreffekt kan chauffør Kristian Hinnerup opnå en komfortabel kørsel, og uden problemer holde en god gennemsnitshastighed - også når bilen er fuldt læsset.
Ved at vælge en motor med SCR-katalysator frem for en version med EGR, er der heller ikke så stor risiko for at få problemer med mindre ren dieselolie ved tankning i nogen af østlandene.
Hos SPF har de helt hånd i hanke med transporten. Ikke nok med at chauffør Kristian Hinnerup kan styre alt hvad der hedder temperatur og ventilation fra førerhuset - hjemme i Vejen modtager de takket være flådestyringssystemet hvert kvarter nye data fra vogntoget med bl.a. position ned til meters afstand, dieselforbrug, hastighed, besked om hvorvidt bagklappen er åben eller lukket ligesom de også kan følge temperaturen ved dyrene.
Vogntoget, der repræsenterer en stor investering for SPF-Selskabet er flot dekoreret, så man kan se at ”her kommer en grisetransport”.
Finkl går egne vejeNavnet Finkl har i mere end 50 år været synonymet på individuelle opbygninger og køretøjer. Sådan vil det også være i fremtiden, selv om de fleste producenter i Tyskland efterhånden er mere kendt for at masseproducere standardkøretøjer.
- Også i fremtiden vil vi tilbyde innovative og skræddersyede løsninger i højeste kvalitet til dækning af kundernes transportbehov, og det garanterer vi med vores gode navn, siger fabrikant
Josef Finkl, fra Finkl Fahrzeugbau i Bissingen.
Selskabet har to adresser i Tyskland, nemlig i Bissingen, der ligger i Bayern, og i Roggendorf, som ligger i Mecklenburg-Vorpommern.