23948sdkhjf

Mensch Meyer

Der blev sat et markant grønt fingeraftryk på den slesvig-holstenske trafikpolitik, da socialdemokrater, de grønne og det danske mindretalsparti SSV forleden fremlagde deres planer for fremtiden. Udviklingen vækker desværre bekymring nord for grænsen hos de danske naboer, hvor ikke alle budskaber faldt i god jord.

Der blev sat et markant grønt fingeraftryk på den slesvig-holstenske trafikpolitik, da socialdemokrater, de grønne og det danske mindretalsparti SSV forleden fremlagde deres planer for fremtiden. Udviklingen vækker desværre bekymring nord for grænsen hos de danske naboer, hvor ikke alle budskaber faldt i god jord.



Af Gwyn Nissen

Slesvig-Holsten er ubetinget den vigtigste tyske delstat for Danmark. Dels er det et stort marked med fem millioner indbyggere, men delstaten er samtidig en vigtig passage på vej ud i Europa. Derfor har trafikale beslutninger i Slesvig-Holsten også en effekt på danske transportinteresser.

En af de første meldinger fra den nye regering er, at den ganske vist vedkender sig den dansk-tyske aftale om Femern-forbindelsen, men Slesvig-Holsten nægter til gengæld at betale 60 millioner euro for baglandsforbindelser. Det må være en sag for forbundsrepublikken, mener ministerpræsident Torsten Albig. Det kan ende i et årelangt slagsmål og forsinke Femern-byggeriet, hvis ikke tyskerne er klar til at modtage den øgede trafik på den anden side.

Så var der det slesvig-holstenske stop for modulvogntog. Ganske vist ser det ud til, at den tyske trafikminister Ramsauer sikrer den vigtige danske transit gennem delstaten, men al distribution udenfor motorvejen A7 er der sat en stopper for. Holdningen er uforståelig – og slet ikke grøn - når Slesvig-Holsten kan trække på de positive erfaringer få kilometer på den anden side af grænsen.

Derudover er der sat et hængelås på pengekassen hvad trafikale investeringer i motorvejen A20 angår. Tempoet for den vigtige udvidelse af øst-vest-forbindelsen, som kan føre trafikken udenom Hamborg mod henholdsvis Benelux og Østeuropa er sat yderligere ned.

Det giver debatstof til det næste møde i den dansk-tyske trafikkommission: Slesvig-Holsten må ganske enkelt ikke sætte en prop i den danske erhvervsudvikling.

Derfor skal den danske transportminister Henrik Dam Kristensen have en alvorlig snak med sin slesvig-holstenske kollega Reinhard Meyer. Og det kan ikke gå hurtigt nok.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062