23948sdkhjf

Bedre punktlighed ved ankomster

Europas mest punktlige flyselskab hedder SAS. Da det skandinaviske luftfartsselskab har hovedbase og er den største operatør i Københavns Lufthavn, er det det også naturligt, at CPH kan bryste sig af høje punktlighedstal.

Europas mest punktlige flyselskab hedder SAS. Da det skandinaviske luftfartsselskab har hovedbase og er den største operatør i Københavns Lufthavn, er det det også naturligt, at CPH kan bryste sig af høje punktlighedstal.



Men ser man tallene efter i sømmene, viser der sig en kedelig tendens. Flyene er oftere forsinket ved afrejsen fra Københavns Lufthavn end ved ankomsten. Det skriver check-in.dk.

I de seneste tre måneder fra marts til og med udgangen af maj måned var 27.393 flyafgange ud af i alt 30.667 rettidige, hvilket giver en punktlighed på 89,3 procent.

Men punktligheden er større for ankommende fly til CPH. Her var der i de seneste tre måneder 30.652 operationer, hvoraf 27.629 var rettidige. Det svarer til en punktlighed på 90,1 procent.

Tendensen var den samme, men dog mindre markant for hele sidste år. Her var punktligheden for det samlede kalenderår 2011 blot 86,0 procent på afgange og 86,2 procent på ankomster ud af samlet lidt mere end 123.000 operationer.

Hos Københavns Lufthavn melder man hus forbi i forhold til årsagen til forsinkelserne. Blot 209 ud af det samlede antal forsinkelser svarende til 3.274 kan ledes tilbage til forhold, der kan tilskrives lufthavnen.

- Langt hovedparten af forsinkelserne er forårsaget af handlingselskaberne og flyselskaberne, mener pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavne A/S.

Den største operatør SAS, der også har eget handlingselskab i Københavns Lufthavn, giver CPH ret et langt stykke hen ad vejen. Her siger punktlighedsgeneral i SAS, Per V. Schrøder:

- Omkring 80 procent af alle forsinkelser ejer vi selv. Vi skal styre efter at komme afsted til tiden og alt det, som vi selv kan påvirke.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062