23948sdkhjf

DI: Ny EU-Vismandsrapport vil øge konkurrencen

Der skal mere konkurrence indenfor lastbilstransporten i EU, og de nationale markeder skal gradvist åbnes. Det er hovedkonklusionen i en ny vismandsrapport, der er bestilt af EU-Kommissionen.

Der skal mere konkurrence indenfor lastbilstransporten i EU, og de nationale markeder skal gradvist åbnes. Det er hovedkonklusionen i en ny vismandsrapport, der er bestilt af EU-Kommissionen.



Vismandsgruppen har kigget på EU’s marked for vejgodstransport og peger på fire udfordringer: mangel på chauffører, forskellig håndhævelse af reglerne , cabotagereglerne og manglende innovation.

Vismændene anbefaler på den baggrund, at branchen skal arbejde med sit image og være mere attraktiv at arbejde i, og det skal være nemmere at blive chauffør. Endvidere opfordrer de Kommissionen til at øge harmoniseringen af kontrol og sanktioner inden for især køre- og hviletid, hvor der er stor forskel mellem landene. Derudover peger vismændene på, at der skal øget økonomisk støtte til innovation i branchen med fokus på at sikre en grøn omstilling.

Endeligt så tager vismændene fat på det kontroversielle emne om liberalisering af markedet for cabotagekørsel, dvs., indenlandsk kørsel med lastbil i andre EU-lande.

- Rapporten peger på en række relevante udfordringer, herunder især den forskellige håndtering af reglerne for køre- og hviletid, som er med til at give uens konkurrenceforhold i EU, og som blandet andet betyder, at den danske branche har tabt produktivitet i forhold til de udenlandske konkurrenter. Vi så meget gerne, at man fik en mere effektiv ensartet kontrol i EU, og at sanktionerne var ensartede, siger branchedirektør i DI Transport Michael Svane.

- Rapporten flugter med målene i EU’s hvidbog og peger i retning af øget konkurrence, og det bliver den danske transportbranche nødt til at indstille sig på. Det er helt åbenlyst, at dem der tror vi kan trykke på en pauseknap og gøre som strudsen, de får sig en slem overraskelse, når de tager hoved op af jorden igen. Den internationale konkurrence er kommet for at blive, siger Michael Svane og uddyber:

- Den danske transportbranchen har en række styrker inden for logistik og innovation, men vi bliver også nødt til at forbedre vores produktivitet og konkurrenceevne, hvis vi skal være vinderne i den internationale konkurrence.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064