23948sdkhjf

Lastbilproducenter tror på vækst

IAA-messen i september står i skyggen af den europæiske statsgældskrise – men branchen tror på langsigtet vækst.

IAA-messen i september står i skyggen af den europæiske statsgældskrise – men branchen tror på langsigtet vækst.



FRANKFURT - Europæiske producenter af lastvogne og trailere tager i dag fredag forskud på den store transportmesse for kommercielle køretøjer IAA i Hannover i slutningen af september. Det sker på et pressemøde i Frankfurt, som er arrangeret af Verband der Automobilindustrie.

I sin åbningstale fastslog formanden for VDA, Matthias Wissmann, at lastvognen er rygraden i det moderne industrisamfund.

- Alle andre godstransportformer er afhængige af lastbilen og der er og vil forblive et uundværligt aktiv for samfundet, sagde Wissmann, der i samme åndedrag erkendte, at godstransporten og dermed også lastvogns- og materielproducenterne står over for store udfordringer i form af trængsel på vejene og kravet om reduceret klimabelastning.

Den 64. IAA messe for kommercielle køretøjer finder sted under sloganet ”Commercial Vehicles driving the future.”

- Sloganet henviser til de stærke innovative kræfter i bilindustrien og den høje effektivitet på moderne kommercielle køretøjer. Eksempler er de nye Euro6-motorer, nye aerodynamiske tiltag og alternative drivlinjer, der bliver præsenteret på messen, sagde Wissmann og fastslog, at bilindustrien allerede har opnået store miljø og effektivitetsforbedringer over de sidste 40 år. En positiv udvikling, som fortsat forskning og udvikling sikrer fortsætter i de kommende år.

Færre lastbiler

Den økonomiske krise – specielt den europæiske statsgældskrise – har også ramt lastbilproducenterne. Selv om de værst ramte markeder – Grækenland, Spanien, Portugal og Italien udgør ganske kun omkring 15 procent af det europæiske marked. Men faldet her bærer hovedansvaret for, at bilindustrien forventer et fald i salget af lastvogne over seks tons totalvægt i Europa falder med to til fire procent i 2012 i forhold til 2011. Prognosen for det europæiske lastbilsalg lyder nu på et sted mellem 250.000 og 256.000 enheder i år.

Globalt forventer den europæiske bilindustri, at antallet af lastbiler fortsætter med at stige – endda med hele fem procent til totalt 3,27 millioner lastvogne.

- Markedet i USA er specielt dynamisk med en forventet vækst på omkring 20 procent til 366.000 køretøjer. Det vil især gavne tyske lastvognsproducenter, der har en markedsandel på omkring 30 procent. Markederne i Rusland, Japan og Indien forventes også at stige, mens Brasilien forventes at falde på grund af indførelsen af nye emissionsstandarder. Men Brasilien har fortsat vækstpotentiale på lidt længere sigt, sagde VDA-formanden.

Det enorme kinesiske marked befinder sig ligeledes i det der beskrives som en midlertidig opbremsning med et forventet fald i lastbilsalget på omkring tre procent.

- Væksten vil på mellemlang sigt vende tilbage i Kina, sagde Wissmann.

Tysk tilbagegang

Tyske bilproducenter øgede i 2011 deres afsætning af kommercielle køretøjer med godt og vel en fjerdedel til mere end 1,2 mio. enheder. Set i det lys er er faldet i salget af lastvogne over seks tons totalvægt i de første fem måneder af 2012 på seks procent ikke alarmerende og Wissmann mener, at der er grund til optimisme.

- Der transporteres fortsat stadigt stigende volumener og derfor venter vi kun et lille fald i produktionen af tunge kommercielle køretøjer i indeværende år på omkring tre procent.

De tyske producenter af trailere og opbygninger kunne også notere et godt salg i 2011, hvor produktionen af store lastvognstrailere blev næsten fordoblet fra 40.000 i 2010 til 76.000 i 2011. Her venter producenterne, at man kan afsætte omtrent det samme antal i år på det tyske marked, der alene tegnede sig for 56.000.

- I 2013 forventer vi igen stigende dynamik i markedet – hvis gældskrisen er bragt under kontrol, sagde Wissmann.

Sker det forventer økonomerne en vækst i euro-landene på omkring 0,8 procent og det vil ifølge Wissmann også smitte positivt af på afsætningen af kommercielle køretøjer.

- De grundlæggende prognoser er gunstige. Alene i Tyskland ventes, der en vækst i godstransporten på lastbiler på gennemsnitligt 3,3 procent årligt frem til og med 2015, sagde Wissmann og understregede, at en sådan vækst forudsætter moderne, effektive, miljø- og klimavenlige køretøjer.

- De nye Euro6-motorer forurener så lidt, at det er svært at måle udledningen af partikler og andre miljøskadelige stoffer, sagde Wissmann og opfordrede politikerne til at fastsætte nye tilpassede vejbenyttelsesafgifter hurtigst muligt, så transportvirksomhederne får klarhed omkring deres fremtidige investeringer.

Hug til hvidbog

Matthias Wissman rettede en skarp kritik mod Europa-Kommissionens nye transport-hvidbog, der forestiller sig et modalt jordskred, der flytter 30 procent af lastbiltransporter over 300 kilometer over på tog eller skib.

- Trods moderne kommercielle køretøjers imponerende øko-fodaftryk, så har Kommissionen endnu engang pustet liv i den forældede idé om at flytte gods fra en transportform til en anden. Alle eksperter ved, at når det gælder godstransport over lange strækninger, så har jernbanen et stort uudnyttet potentiale. Men troen på et totalt modalt skift er ikke den bedste vej. Enhver, der tror at jernbanen og skibsfarten kan fremmes ved at lægge ensidige afgifter på lastbilerne, tager fejl. Det vil mindske effektiviteten i hele det europæiske transportsystem til skade for Europas erhvervsmæssige position, advarede Wissmann, der opfordrede Bruxelles til at droppe de ideologiske korstog og i stedet skabe en realistisk, intelligent og pragmatisk europæiske transportpolitik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078