23948sdkhjf

Stilstand på markedet

Volvo betegner det danske marked for salg af lastbiler som ”trægt”.

Volvo betegner det danske marked for salg af lastbiler som ”trægt”.



- Der er megen aktivitet ude hos forhandlerne for tiden, men der bliver ikke lukket mange handler. Det er nok et udtryk for, hvordan markedet er i øjeblikket for vognmændene, og at det er svært at få finansieringen på plads, siger Peter K. Andersen, commercial vehicles manager hos Volvo Lastvogne Danmark.

I foråret var der endnu fornuftig aktivitet, men de seneste måneder er det gået noget langsommere, så Volvo forventer, at det danske totalmarked ender omkring 3800 lastbiler over 16 tons – eller nogenlunde det samme som i 2011.

Peter K. Andersen peger på, at hvor en stor del af de danske lastbiler omkring 2003 var 3-5 år gamle, så er den danske vognpark blevet noget ældre, og hos vognmændene kører der en stor pukkel af lastbiler der er 6-7 år gamle.

Volvos markedsandel ligger lige over 30 procent, hvilket ”svenskerne” er godt tilfredse med.

PR- og markedskommunikationschef Steffen Müller peger på, at Volvos andel i enkelte segmenter endda er større. Ikke mindst FMX-succesen og de nye vægtgrænser har gjort, at har Volvo har en markedsandel på omkring 50 procent, når det gælder fireakslede køretøjer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062