Stilstand på markedet
Volvo betegner det danske marked for salg af lastbiler som ”trægt”.
- Der er megen aktivitet ude hos forhandlerne for tiden, men der bliver ikke lukket mange handler. Det er nok et udtryk for, hvordan markedet er i øjeblikket for vognmændene, og at det er svært at få finansieringen på plads, siger Peter K. Andersen, commercial vehicles manager hos Volvo Lastvogne Danmark.
I foråret var der endnu fornuftig aktivitet, men de seneste måneder er det gået noget langsommere, så Volvo forventer, at det danske totalmarked ender omkring 3800 lastbiler over 16 tons – eller nogenlunde det samme som i 2011.
Peter K. Andersen peger på, at hvor en stor del af de danske lastbiler omkring 2003 var 3-5 år gamle, så er den danske vognpark blevet noget ældre, og hos vognmændene kører der en stor pukkel af lastbiler der er 6-7 år gamle.
Volvos markedsandel ligger lige over 30 procent, hvilket ”svenskerne” er godt tilfredse med.
PR- og markedskommunikationschef Steffen Müller peger på, at Volvos andel i enkelte segmenter endda er større. Ikke mindst FMX-succesen og de nye vægtgrænser har gjort, at har Volvo har en markedsandel på omkring 50 procent, når det gælder fireakslede køretøjer.