DTL: Cabotage 2
- NLAs holdning til cabotage er klar: Det kan aldrig have været hensigten, at de nye cabotageregler skulle medføre, at et helt nationalt erhverv forsvinder.
- Cabotage er en undtagelse til reglen om at etablere sig. På den måde har de nye regler for cabotage allerede tilladt mere fleksibilitet end tidligere for en vognmand. Men at bruge cabotagereglerne til ad bagvejen at fjerne enhver form for krav om etablering eller national kontrol, er at nedbryde det indre marked for vejtransport, man allerede har opbygget.
Det siger formand for NLA og adm. direktør i DTL Erik Østergaard, i en kommentar til en rapport udarbejdet af en gruppe vismænd udpeget af EU-Kommissionen som et led i forberedelserne til Kommissionens egen rapport om markedsadgangen, der skal foreligge med udgangen af 2013.
- Det er dog vigtigt at understrege, at rapporten fra vismændene handler om mere end cabotage og adgang til markedet. Den har haft mulighed for at se på alle aspekter af det indre marked. Rapporten fortjener derfor, at blive studeret nøje, før NLA kommenterer i detaljer på rapporten eller på kommentarerne fra Kommissionen. Men NLA agter at bidrage konstruktivt til den kommende debat, siger Erik Østergaard.
NLAs grundholdning er en fair konkurrence på lige vilkår for alle vognmænd i EU. Med lige vilkår menes udligning af forskellene, hvad angår sociale forhold, sanktioner og kontrol, anvendelse, implementering og fortolkning af lovgivning, skatter og afgifter, finansielle incitamenter mv.
- Kommissionen bør se på, om det giver mening kun at regulere en del af vejtransportbranchen, nemlig vognmændene, når andre dele af branchen kan operere udenfor reglerne og uden tilsyn af nogen form, siger Erik Østergaard.