ITD: Cabotage 1
De mange udenlandske lastbiler på de danske veje er tilsyneladende kommet for at blive.
Det er i hvert fald konsekvensen af anbefalingerne i en ny vismandsrapport, som i går blev afleveret til EU’s transportkommission. Rapporten er udarbejdet af en gruppe europæiske eksperter, der har fået til opgave at vurdere mulighederne for at videreudvikle EU’s indre marked for vejtransport.
Rapporten tegner billedet af en fremtid, hvor effektivitet og konkurrenceevne i endnu højere grad end i dag er i højsædet i europæisk vejtransport. Vismændene peger på, at reglerne for de europæiske vognmænd skal være enkle og til enhver tid understøtte, at transportsystemerne bliver udnyttet så effektivt som overhovedet muligt. For
Et af de områder, der er i fokus i den offentlige debat, er den såkaldte cabotagekørsel – dvs. indenrigskørsler i et andet land end det, som lastbilen er indregistreret i.
Her foreslår vismændene at forsimple reglerne, så cabotage-mulighederne bliver givet helt fri i en periode på fire dage, når lastbilen er kørt ind for at aflevere en international transport i det pågældende land. Efter de fire dage skal lastbilen igen køre ud af landet. Argumentet er, at reglerne med denne model bliver lettere at kontrollere
Rapporten foreslår også introduktionen af en helt ny cabotagemodel, hvor det ikke er nødvendigt at aflevere en international tranport i det pågældende land forud for cabotagekørslen. I stedet skal lastbilen lade sig notere i et register i det land, hvor cabotagekørslen udføres, og chaufføren skal ansættes på normale vilkår i cabotagelandet i henhold til EU’s udstationeringsdirektiv. Denne form for cabotagekørsel foreslår vismændene begrænset til 50 dage om året, forudsat at køretøjet lever op til de bedste europæiske miljøstandarder.
En anden barriere for en mere effektiv vejtransportsektor er de store forskelle i afgifter og beskatning af erhvervet på tværs af EU-landene. Vismændenes svar er at erstatte landenes mange forskellige afgiftssystemer med en ensartet roadpricing på tværs af alle EU lande.
- Vismandsrapporten sender et klart signal om, hvad det er for en virkelighed, der venter dansk og europæisk vejtransport rundt om hjørnet. Ingen tvivl om at konkurrencen kun bliver hårdere og mere international fremoverDer forestår nogle vigtige diskussioner om, hvordan rammebetingelserne skal være for de danske transportvirksomheder for, at vi fortsat kan være med i kampen om godset på de betingelser, som EU’s vismænd lægger op til, er kommentaren til vismandsrapporten fra ITD’s adm. Direktør Jacob Chr. Nielsen.