23948sdkhjf

EU-Kommissionen tøver med effektiviseringer

At få mere gods frem over de europæiske veje uden at øge brændstofforbruget – det er en udfordring, som de danske lastbilvognmænd er klar til at løse. Sådan lød budskabet fra ITD’s adm. direktør, Jacob Chr. Nielsen, da han talte ved konferencen ”Delivering the goods” tirsdag i Bruxelles.

At få mere gods frem over de europæiske veje uden at øge brændstofforbruget – det er en udfordring, som de danske lastbilvognmænd er klar til at løse. Sådan lød budskabet fra ITD’s adm. direktør, Jacob Chr. Nielsen, da han talte ved konferencen ”Delivering the goods” tirsdag i Bruxelles.



Desværre er EU-Kommissionen ikke klar til at gå ret langt i at støtte øget effektivitet i vejtransporten. Vicedirektør Keir Fitch fra transportkommissærens kabinet varslede på konferencen ændringer i EU’s vægt- og dimensions-direktiv for lastbiler, men afslørede samtidig, at kommissionen i sit forslag vil gå udenom mulighederne for at fylde mere gods på den enkelte lastbil. Kommissionen agter således hverken at åbne op for kørsel med modulvogntog eller for forøgelser af vogntogenes tilladte totalvægte i europæisk målestok.

- Kommissionen går behændigt uden om de effektiviseringsmuligheder, der vil batte mest nu og her ved at holde fast i 40 tons, som den maksimalt tilladte vægt og udelukke større ladlængder, siger Jacob Chr. Nielsen.

Han fremlagde på konferencen et regnestykke, der siger, at vognmanden sparer 7 procent i brændstof og CO2 udledning pr. kg. gods, hvis totalvægten af vogntoget forøges fra 40 til 44 tons.

Danmark har forhøjet totalvægtene for en række vogntog, således at et almindeligt vogntog med seks aksler i Danmark må veje op til 48 tons. Et dansk forsøg med 25 meter lange modulvogntog blev igangsat i 2008, og her tillades totalvægte på helt op til 60 tons.

- De danske erfaringer med effektiviseringer er rigtigt positive, men gevinsterne er meget større, hvis effektiviseringerne også kan indføres på de lange, internationale stræk. Derfor er det ærgerligt, at EU-Kommissionen ikke er med på at høste de indlysende gevinster på europæisk niveau også, siger Jacob Chr. Nielsen.

Meldingen fra EU-Kommissionen er, at eventuelle ændringer af lastbilernes dimensioner eller vægte skal bruges til at gøre plads til aerodynamiske tilpasninger eller til batterier og alternative brændstoffer.

- Den slags tilpasninger er vi også åbne overfor. Men det er uforståeligt, at kommissionen gerne vil tillade lastbilerne at blive 80 cm længere for at give plads til aerodynamik, der kan spare op til 3-5 procent af brændstoffet, mens lastbilen ikke må gøres tilsvarende længere for at medtage mere gods og dermed få mulighed for måske at spare 6 procent af brændstofforbruget i stedet, siger Jacob Chr. Nielsen.

Han erkender, at kommissionens tøven skyldes modstand fra vægtige europæiske interessegrupper.

- Jernbanesektoren kæmper sammen med miljøorganisationerne en brav kamp imod tiltag, der kan gøre lastbilerne mere effektive. De er bange for, at lastbilerne skal udkonkurrere skinnetransporterne. Men den strategi hjælper ikke nogen, hverken på kort eller lang sigt. Det er ikke et enten eller, slår Jacob Chr. Nielsen fast.

ITD peger i stedet på, at tættere samarbejde mellem transportformerne og indførelse af konkurrence og markedsvilkår for jernbanetransporten er vejen frem mod en mere effektiv europæisk logistik.

- Alle prognoser peger på øgede godsmængder i Europa i de kommende år. Vi har i den grad brug for både at have effektive jernbaner og lastbiler, og vi burde komme i gang med de mulige effektiviseringstiltag allerede nu, slutter Jacob Chr. Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062