23948sdkhjf

Dansk Erhverv ind i sag om ledsagebiler

Dansk Erhverv går nu ind i en langstrakt sag om retten til at dirigere trafikken ved særtransporter. Efter ti år er det på høje tid at få sagen løst, mener erhvervsorganisationen.

Dansk Erhverv går nu ind i en langstrakt sag om retten til at dirigere trafikken ved særtransporter. Efter ti år er det på høje tid at få sagen løst, mener erhvervsorganisationen.



Må føreren af en ledsagebil dirigere trafikken, mens en særtransport med eksempelvis vindmøllevinger kører gennem en rundkørsel – eller er det kun politiets arbejde?

- Sagen har kørt i snart 10 år. Jeg håber, vi kan bidrage til at løse op for knuden og få et fornuftigt resultat her. Både transportørerne og resten af erhvervslivet får jo bedre produktivitet ved det, og presset på politiet bliver mindre. Jeg kan ikke se andet, end at vi alle vinder ved at få dette på plads, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

Erhvervsorganisationen peger på, at både trafiksikkerhed og lønsomhed styrkes ved at give føreren af en ledsagebil til en blokvogn eller anden særtransport lov til at dirigere trafikken, mens den eksempelvis bevæger sig gennem en rundkørsel.

- Det er meget tungt at skulle tilkalde en politipatrulje hver gang det sker. Samtidig er mange moderne rundkørsler indrettet, så en særtransport kan køre lige igennem – men det kræver, at den øvrige trafik holdes tilbage i den korte tid, det tager. Det koster mange tusinde kroner i tabt arbejdsløn og fortjeneste, hvis en transport med en vindmøllevinge, et elevatortårn eller en anden vital del til en arbejdsplads bliver forsinket, siger Jesper Højte Stenbæk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078