Ny organisation skal gøre DSB mere enkel
Det er målet i en række organisationsændringer, som DSB’s ledelse i dag har meldt ud.
Ændringerne betyder blandt andet, at alle DSB’s salgs- og marketingsaktiviteter samles i DSB Kommerciel. Samtidig samles alle Stations- og Trygheds-opgaver også i Kommerciel. Og så etableres en Personale-afdeling med fokus på personale-udvikling og rekruttering og uden ansvar for IT, der flyttes til økonomi.
Samtidig samles ansvaret for den taktiske produktionsplanlægning, så der sker en samlet planlægning af personale og materiel for dette og næste års køreplan tæt på den daglige drift i S-tog og Fjern & Regionaltog. Den langsigtede, strategiske planlægning af produktionsplanerne udover næste år samles i en ny enhed, Teknik, der også får ansvar for indkøb, opgradering og salg af tog i DSB.
- Ændringerne sker for at skabe et mere enkelt og samlet DSB, fortæller Jesper Lok, administrerende direktør i DSB.
- Vi ønsker en mere enkel organisation med en klar og entydig fordeling af ansvar for forskellige områder. Det skal reducere kompleksiteten i DSB og sikre bedre samarbejde på tværs af organisationen og enkle, standardiserede processer, siger Jesper Lok.