ITD: Nævn trækker i den gale retning
Regeringen, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti stemte i går for den del af den reviderede Godskørselslov, som indeholder det omstridte Overenskomstnævn.
Beslutningen om overenskomstnævnet var på opfordring fra Venstre skåret ud af det samlede revideringsforslag til Godskørselsloven, så der var mulighed for at stemme særskilt om denne kontroversielle del af lovpakken. Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti stemte imod.
Forslaget om et overenskomstnævn kom oprindeligt fra DI, DTL og 3F i fællesskab som en udløber af overenskomstforhandlingerne i 2010.
Baggrunden er, at lastbiltransporten siden 1973 har været underlagt en unik bestemmelse, som gør det lovpligtigt for danske vognmænd at følge de kollektive overenskomster.
- Umiddelbart ser det tilforladeligt ud med et nævn, der skal sikre, at loven overholdes. Men for det første er det dybt beklageligt, at Folketinget nu stadfæster en helt utidssvarende lovbestemmelse om overenskomsttvang i stedet for at afskaffe den i en tid, hvor dansk vejtransport sakker længere og længere bagud i den internationale konkurrence. Og for det andet er der alvorlige retssikkerhedsmæssige problemer i det vedtagne nævn, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
Problemerne opstår ifølge direktøren ved, at arbejdsgiverforeningerne sammen med fagforeningerne skal kontrollere de vognmænd, som har valgt at stå uden for en arbejdsgiverorganisation.
- Nævnet og den tankegang, der ligger bag, er det stik modsatte af, hvad dansk vejtransport har brug for. Erhvervet sukker efter større fleksibilitet og mindre værdiløst bureaukrati. Derfor kan vi kun beklage Folketingets beslutning på vegne af det danske vejtransport-erhverv, siger Jacob Chr. Nielsen.
ITD har for nyligt fremlagt en undersøgelse, der dokumenterer et produktivitetstab i dansk lastbiltransport på over 30 procent i løbet af kun ti år. På kun fem år er lønningerne steget med tyve procent.