DTL: Overenskomstnævn er nu en realitet
Med et flertal på 62 mod 42 stemmer vedtog Folketinget i dag en ændring af godskørselsloven, der indebærer, at der oprettes et såkaldt overenskomstnævn bestående af 5 medlemmer – 4 udpeget af arbejdsmarkedets parter og en formand udpeget af Arbejdsretten.
Transportministeren skal høre nævnet i sager, hvor en af overenskomstparterne eller begge overenskomstparter udtaler, at bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de pågældende kollektive overenskomster ikke er fulgt.
- Vi vil gerne rose regeringen og dets støtteparti Enhedslisten samt det Konservative Folkeparti for at stå fast ved beslutningen om, at der nedsættes et nævn, der kan holde øje med, om nogen går på kompromis med overenskomstvilkårene. Efter DTLs opfattelse er der slet ikke tale om, at man derved afskaffer den danske aftalemodel på overenskomstområdet, som det er blevet fremhævet under debatten, siger DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm, der har arbejdet kraftigt for oprettelsen af nævnet.
DTL har mere ros til regeringen og et enigt Folketing, når det kommer til øvrige ændringer af godskørselsloven. Blandt andet indføres der nu en ”universaltilladelse” i stedet for oprindeligt to tilladelser, gyldighedsperioden forlænges til 10 år, og der kan ske tilbageholdelse af køretøjet, indtil bøden er betalt ved for eksempel ulovlig cabotagekørsel
Endelig vedtog et enigt Folketing også en omlægning af Vejtransportrådets opgaver. Rådet vil for fremtiden have til opgave at drøfte generelle og overordnede spørgsmål på transportområdet og komme med anbefalinger til transportministeren om regulering af rammevilkårene for transporterhvervet.
Loven træder i kraft den 1. juli 2012, idet dog reglerne om tilbageholdelse af køretøj vil have effekt, så snart lovændringen offentliggøres.